ثور 16, 1403 15:01 Asia/Kabul
  • کشورهای اسلامی قادرند نقش موثری برای پایان دادن به نسل کشی در فلسطین ایفا کنند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی تاکید کرد: کشورهای اسلامی قادرند فشارهای موثری بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای پایان دادن به نسل کشی در فلسطین وارد کنند.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در مورد مساله فلسطین در گامبیا اظهار کرد: مبنای شکل گیری این سازمان مساله فلسطین، مسجدالاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی و یکپارچگی و اتحاد پنجاه و هفت کشور اسلامی برای حمایت از فلسطین بوده و نشت آن برای حمایت از مردم فلسطین تاثیرگذار است.

وی افزود: برگزاری این نشست با محوریت مساله فلسطین یک گام مثبت و نقطه قوت در جهان اسلام و نوعی بازگشت و احیای اصول و شاکله های اساسی سازمان همکاری اسلامی و مساله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین است.

به گفته این کارشناس سیاسی بحث اصلی نشست هم مساله فلسطین، مردم غزه، مقاومت، مقابله با رژیم صهیونیستی، خلع سلاح آن و اتحاد جهانی برای تحریم این رژیم بود و آنچه مطرح شد بیانگر نوعی رویکرد واحد و منسجم بین کشورهای اسلامی حول مساله فلسطین و مقابله با نسل کشی در غزه بود.  

غفوری عنوان کرد: کشورهای اسلامی در کنار جمعیت دو میلیاردی، ظرفیت های عظیم اقتصادی دارند و دارای منابع بزرگ انرژی و ثروت های خدادادی می باشند که هماهنگی و اتحاد بین کشورهای اسلامی در بهره گیری از این منابع برای فشار بر کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی و نهادهای بین المللی به منظور توجه به مساله فلسطین و مقابله با نسل کشی، از مولفه هایی است که می تواند از درون این نشست و سازمان همکاری اسلامی خارج شود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامی در مورد فلسطین نقطه عطفی در خصوص توجه دولت های اسلامی به مساله فلسطین است که می تواند تاثیرات بسیاری هم در روحیه ملت فلسطین برای ادامه مقاومت و هم حرکت های جهانی در مورد مساله فلسطین داشته باشد و آنچه امروز در دانشگاه های امریکا و سایر کشورها شاهد هستیم نشان دهنده جایگاه بالای مساله فلسطین در جهان است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی با اتحاد و یکپارچگی، برگزاری نشست های مشترک و همگرایی در قبال مساله فلسطین می توانند بر افکار عمومی جهان تاثیر داشته باشند که نتیجه نهایی آن فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای پایان دادن به نسل کشی و افزایش حمایت ها از مساله فلسطین است.

غفوری در مورد طرح جمهوری اسلامی ایران برای قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی و تحریم عملی رژیم صهیونیستی برای مقابله با تجاوزگری این رژیم گفت: ایران همواره در کنار حمایت هایی که از مردم فلسطین داشته بر رویکرد واحد کشورهای اسلامی با بهره گیری از ظرفیت های موجود در حوزه اقتصادی و دیپلماتیک تاکید داشته است.

وی تصریح کرد: پنجاه و هفت کشور اسلامی دارای ظرفیت های عظیم اقتصادی بوده و در سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی از قدرت و جایگاه سیاسی برخوردار هستند که اتحاد آن ها می تواند تاثیرات بسیاری بر نقش آفرینی جهان اسلام در عرصه جهانی به ویژه مساله فلسطین داشته باشد.

 

کلیدواژه