سرطان 02, 1403 19:55 Asia/Kabul
  • کوبا به جمع شاکیان پرونده جنایات اسرائیل در دیوان لاهه می‌پیوندند
    کوبا به جمع شاکیان پرونده جنایات اسرائیل در دیوان لاهه می‌پیوندند

دولت کوبا از تصمیم خود برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری خبر داد.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت خارجه کوبا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کوبا در راستای تعهد پایدار و قاطع خود برای حمایت از  تلاش‌های مشروع بین‌المللی برای پایان دادن به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین تصمیم گرفته است که به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری وارد شود.

وزارت خارجه کوبا افزود که هاوانا با استناد به ماده ۶۳ منشور دیوان بین‌المللی دادگستری و با توجه به تعهدات خود در کنوانسیون منع و مجازات نسل‌کشی از حق خود به عنوان کشور ثالث برای ورود به این پرونده استفاده می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه اسرائیل به عنوان اشغالگر، در مصونیت کامل و تحت حمایت و همدستی دولت آمریکا، تعهدات خود بر اساس چهارمین کنوانسیون ژنو را نادیده می‌گیرد، تصریح شده است: در دنیای امروز نسل‌کشی، آپارتاید، جابجایی اجباری و مجازات جمعی جایی ندارد و جامعه جهانی نیز آن را تحمل نمی‌کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه کرده‌ بود و سپس تعدادی از کشورها از جمله ترکیه، کلمبیا و نیکاراگوئه خواهان الحاق به این پرونده شدند.

از سوی دیگر، کریم خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خواستار شد.

در صورتی که قضات دیوان بین‌المللی کیفری با این درخواست موافقت کنند ۱۲۴ کشور عضو این نهاد حقوقی، موظف به بازداشت نتانیاهو هستند.

ایران: جامعه جهانی اسرائیل را وادار به اجرای فوری رای دیوان بین المللی دادگستری کند

رای جدید دیوان بین المللی دادگستری درباره غزه

کلیدواژه