«جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرد
(last modified 1403-05-01T05:29:27+00:00 )
اسد 01, 1403 09:59 Asia/Kabul
  • «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرد
    «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرد

«جو بایدن» رئیس جمهور کنونی و نامزد حزب دموکرات آمریکا از انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور کناره‌گیری کرد.

به گزارش رادیو دری، جو بایدن، در نامه ای در این خصوص نوشت: "معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که از رقابت ها کناره گیری کنم و تنها بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور برای باقی مانده دوره خود تمرکز کنم."

بایدن در۲۷ ژوئن/7سرطان نخستین مناظره اش با «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری خواه را برگزار کرد و در این مناظره بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، در برابر رقیب خود عملا باخت و این نمایش ضعیف بایدن در کنار دیگر خطاهای مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از دموکرات ها و تحلیلگران سیاسی آمریکا به صدا در آورده و خواستار انصراف او از رقابت‌ها شده‌اند.

دموکرات ها در صدر آنها «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین و «نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا بسیار نگران انتخابات پیش رو و وضعیت دموکرات ها در برابر ترامپ بودند که پلوسی به صراحت خواستار کناره گیری بایدن شده بود.

جو بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا سرانجام مجبور به تسلیم نگرانی‌های دموکرات‌ها برای کاهش شانس پیروزی اش در انتخابات شد و از جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (15عقرب 1403) کناره گیری و اعلام کرد که در روزهای آتی درباره این تصمیمش با مردم آمریکا سخن خواهد گفت.

رئیس جمهور آمریکا در پی کناره گیری خود از رقابت های انتخاباتی از «کامالا هریس» معاون خود حمایت کرد.

 پس از کناره گیری بایدن، کامالا هریس، معاون ۵۹ ساله وی در بیانیه ای گفت که قصد دارد نامزد ریاست جمهوری شود و حزب دموکرات را «متحد» کند.

دونالد ترامپ، از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورده بود، اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پس از تیراندازی به او هنگام سخنرانی انتخاباتی، محبوبیتش براساس نظرسنجی ها در حال افزایش بوده است.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (15عقرب 1403) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

بایدن: در انتخابات می‌مانم

کلیدواژه