میزان 16, 1403 19:50 Asia/Kabul
  • گوترش در یک سالگی طوفان الاقصی: زمان کنار گذاشتن اسلحه هاست
    گوترش در یک سالگی طوفان الاقصی: زمان کنار گذاشتن اسلحه هاست

دبیرکل سازمان ملل در سالگرد یک‌سالگی جنگ غزه گفت: زمان کنار گذاشتن اسلحه هاست و توقف رنجی است که منطقه را فرا گرفته است.  

آنتونیو گوترش روز دوشنبه در بیانیه ای به مناسبت یک سالگی طوفان الاقصی، بدون اشاره به دهه ها جنایات رژیم اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین و شهادت بیش از ۴۲ هزار فلسطینی در یک سال گذشته  گفت:حمله ۷ اکتبر رنج زیادی ایجاد کرد و در این روز ما به یاد همه کسانی هستیم که به طرز بی رحمانه ای کشته شدند و از خشونت غیرقابل توصیف رنج بردند.

وی حمله حماس در هفتم اکتبر را تروریستی و شنیع خوانده و افزوده است: جامعه جهانی با بلندترین صدا محکومیت کامل اقدامات حماس از جمله گروگان گیری را تکرار می کند.

دبیرکل سازمان ملل بدون کوچکترین اشاره ای به زندانیان و اسرای فلسطینی که سالها در زندان های رژیم اسرائیل تحت شکنجه هستند اضافه کرد: « در یک سال گذشته، من با خانواده‌های گروگان‌های اسراییلی ملاقات و با آنها گفتگو کرده‌ام؛ نمی توانم شکنجه هایی را که آنها هر روز مجبورند تحمل کنند، تصور کنم و یک بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها هستم. »

گوترش اظهار کرد: « از ۷ اکتبر، موجی از خشونت و خونریزی تکان دهنده به راه افتاده است. جنگی که به دنبال حملات هولناک یک سال پیش رخ داد، همچنان به نابودی زندگی ها و تحمیل درد و رنج عمیق انسانی برای فلسطینیان غزه و اکنون مردم لبنان ادامه می دهد. »

دبیرکل سازمان ملل گفت:  زمان آزادی گروگان ها فرا رسیده است؛ زمان کنار گذاشتن اسلحه هاست؛ زمان توقف رنجی است که منطقه را فرا گرفته است.

گوترش افزود: سازمان ملل متحد به طور کامل متعهد به دستیابی به این اهداف است و در میان این همه خونریزی و تفرقه، باید امید را حفظ کنیم؛ بیایید یاد قربانیان را گرامی بداریم، خانواده ها را دوباره متحد کنیم و به رنج و خشونت در کل خاورمیانه پایان دهیم.

وی اضافه کرد: «اجازه دهید هرگز از تلاش برای راه حل پایدار دست نکشیم که در آن اسرائیل، فلسطین و سایر کشورهای منطقه در نهایت بتوانند در صلح و کرامت و با احترام به یکدیگر زندگی کنند.»

 مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) عملیات غافلگیرکننده منحصربه‌فردی را با حمله به پایگاه های نظامی و شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه آغاز کرد و ضمن تصرف این پایگاه‌ ها، ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی»، مقامات رژیم اسرائیل به گمان اینکه می‌توانند در چند روز گروه‌های مقاومت را نابود و نوار غزه را تصرف کنند، حملات هوایی شدید خود به بخش های مختلف این منطقه را آغاز کردند.

رژیم اشغالگر قدس که از ناکام ماندن در دستیابی به اهداف خود از طریق حملات هوایی خشمگین بود، ناگزیر در شامگاه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، به عنوان بخشی از جنگ علیه مقاومت فلسطین، مرتکب جنایتی دیگر شده و تهاجم گسترده‌ زمینی به داخل نوار غزه را با دو هدف اعلام شده نابود کردن جنبش حماس و سرنگونی حکومت آن در نوار غزه و بازگرداندن اسرای خود از این منطقه آغاز کرد؛ همزمان با یورش زمینی، حملات هوایی و توپخانه‌ای را نیز تا به امروز ادامه دادند.

 حماس: چیزی به‌نام «بعد از حماس» وجود نخواهد داشت

خالد مشعل: طوفان‌الاقصی نویدبخش زوال اسرائیل است

کلیدواژه