تفسیر؛ دیدار هیات پارلمانی روسی و اروپایی از سوریه
(last modified 1396-01-01T07:06:35+00:00 )
حمل 01, 1396 11:36 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ دیدار هیات پارلمانی روسی و اروپایی از سوریه

اعضای یک هیأت پارلمانی مشترک روسی و اروپایی روز دوشنبه به دمشق سفر کردند. اعضای این هیأت که ریاست آن با "ولادمیر واسیلیف"، نایب رئیس مجلس دومای روسیه است با "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفتگو کردند. دو طرف در جریان این دیدار در خصوص آخرین تحولات سیاسی و امنیتی سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

این نخستین سفر یک هیات مشترک پارلمانی روسی و اروپایی به سوریه طی بحران هفت ساله این کشور محسوب می شود . این هیات متشکل از نمایندگان هر چهار فراکسیون پارلمان روسیه و10 نفر از اعضای مجامع پارلمانی اروپا است.

در سال های گذشته هیات های پارلمانی روسی برای بررسی اوضاع سوریه و مذاکرات با مقامات این کشور رهسپار سوریه شده بودند وحتی در برخی موارد نمایندگان پارلمان اروپاوپارلمان کشورهای اروپایی نیز به طور انفرادی و نه از جانب اتحادیه اروپا دیدارهایی از سوریه داشتند ، اما تشکیل یک هیات مشترک پارلمانی روسی و اروپایی و سفر آن به سوریه یک رویداد بی سابقه است.

بویژه با توجه به موضع منفی غرب در قبال نظام سوریه که با تلاش آشکار آمریکا ، بریتانیا وفرانسه برای سرنگونی دولت قانونی سوریه از طریق هم پیمانی با برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و قطر به همراه ترکیه  از طریق حمایت از گروههای تروریست مستقر در سوریه صورت گرفته است ،اکنون سفر هیات پارلمانی اروپایی نوعی چرخش آشکار در سیاست اتحادیه اروپا در قبال سوریه محسوب می شود.

دلایل مختلفی برای این تغییر موضع می توان ذکر کرد. یکی از دلایل مهم این مساله ناامیدی غربی ها از جمله کشورهای اروپایی از ثمر بخشی سیاست سرنگونی دولت قانونی سوریه بوده است .در واقع اروپایی ها شاهد آن هستند که برغم حمایتهای گسترده مالی ، تسلیحاتی و لجستیکی از گروه های مسلح از جمله گروه های تروریستی تکفیری به امید سرنگونی نظام سوریه ، اما اکنون موازنه قوا کاملا به نفع دولت سوریه  بویژه پس از آزاد سازی حلب از اشغال تروریستهای تکفیری تغییر کرده و اکنون مساله سرنگونی دولت سوریه خیال خامی بیش نیست.

در حال حاضر این گروهای تروریستی هستند که در مسیر فروپاشی و نابودی قرار گرفته اند.لذا اروپایی ها اکنون دریافته اند که چاره ای جز آغاز دوباره مراودات سیاسی با دولت سوریه ندارند .در واقع سفر هیات پارلمانی روسی و اروپایی به معنای اذعان اروپایی ها به قانونی بودن دولت سوریه و نوعی به رسمیت شناختن آن است در حالی که قبلا آنها اساسا منکر برقراری هر گونه ارتباط سیاسی با نظام سوریه بودند.اما یکی دیگر از دلایل تغییر موضع اروپا در قبال نظام سوریه ، افزایش تهدیدات تروریستی از جانب همان گروههای مسلح تکفیری بویژه داعش است که قبلا مورد حمایت مستقیم اروپایی ها قرار داشتند . اکنون ثمرات اقدامات تکفیری ها در سطح کشورهای اروپایی به دو شکل متفاوت بروز کرده است.نخستین پیامد این اقدامات ، مهاجرت در مقیاس میلیونی مردمی است که بر اثر اقدامات وحشیانه تروریستها از کشورهایی مانند سوریه ، عراق و نیز افغانستان بصورت موج گسترده پناهجویان رهسپار اروپا شده اند و به گفته  آنگلا مرکل بزرگترین چالش کنونی اتحادیه اروپا را  ایجاد کرده اند.

اما حاصل دیگر اقدامات اروپایی ها ، به شکل گسترش اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و بلژیک ظاهر شده است.در واقع اروپایی ها هیچ گاه تصور نمی کردند که پیامدهای کمکهای همه جانبه آنها در ایجاد و گسترش گروههای تروریستی در سوریه روزی به خود آنها بر گردد. واقعیت این است که امروزبرخی دولتهای اروپایی محصول بذر تروریسم را که خود در خاورمیانه کاشته بود ، درو می کنند./

 

کلیدواژه