مسکو: ایران، روسیه و سوریه درباره هماهنگی اقدامات برای مبارزه با تروریسم توافق کردند
(last modified 1396-01-26T04:50:16+00:00 )
حمل 26, 1396 09:20 Asia/Kabul
  • مسکو: ایران، روسیه و سوریه درباره هماهنگی اقدامات برای مبارزه با تروریسم توافق کردند

وزارت امور خارجه روسیه، جمعه شب در بیانیه ای اعلام کرد: «محمدجواد ظریف»، «سرگئی لاوروف» و «ولید المعلم» وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه در نشست سه جانبه خود در مسکو درباره هماهنگی اقدامات سه کشور برای مبارزه با تروریسم در سوریه توافق کردند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه با تاکید بر این که وزیران خارجه سه کشور تحقیقات دقیق و کامل در باره حادثه شیمیایی «خان شیخون» سوریه را خواستار شده اند، خاطر نشان شده است، ایران، روسیه و سوریه حمله موشکی 7 آوریل آمریکا به پایگاه الشعیرات را نیز به عنوان نقض آشکار قوانین بین المللی که بدون هر گونه ارائه شواهد و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل انجام شد، محکوم کردند.

در این بیانیه تصریح شده است: وزیران امور خارجه سه کشور همچنین خواستار برداشتن گام ها برای کمک به برقراری صلح و آرامش در سوریه و جلوگیری از تحقق سناریوی عراق یا لیبی برای نابودی دولت سوریه توسط نیروهای خارجی شدند.

وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه روز جمعه افزون بر نشست مشترک، در دیدارهای دوجانبه نیز اوضاع منطقه و همگرایی های ضد تروریستی را بررسی کردند.

در حمله شیمیایی مشکوک روز سه شنبه چهار آوریل، به منطقه «خان شیخون» در جنوب ادلب سوریه، بیش از صد نفر کشته و حدود 400 نفر زخمی شدند.

پس از وقوع این حادثه مشکوک، محور غربی عربی حامی تروریست ها به سرکردگی آمریکا تلاش فروانی کرد، این حمله را به دولت سوریه نسبت دهد، اتهامی که دولت سوریه قاطعانه آن را رد کرده است.

این حمله مشکوک همچنین تبدیل به بهانه ای برای آمریکا شد تا روز جمعه 7 آوریل پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص سوریه را که اصلی ترین مرکز مبارزه با گروه های تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» در منطقه است هدف 59 فروند موشک کروز قرار دهد.

تجاوز موشکی آمریکا به سوریه در حالی صورت گرفت که گروه های تروریستی در عراق و سوریه بارها در سکوت آمریکا و سازمان ملل از سلاح های ممنوعه از جمله شیمیایی علیه مردم این دو کشور استفاده کرده اند.

بسیاری از کارشناسان متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی را تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی و وارونه کردن واقعیت ها به موازات پیروزی های اخیر ارتش سوریه در مقابل تروریست ها عنوان می کنند.

 

کلیدواژه