سرطان 19, 1396 08:22 Asia/Kabul
  • تظاهرات گسترده مخالفان اردوغان در استانبول

ده‌ها هزار نفر از مردم ترکیه روز یکشنبه در استانبول علیه سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش العالم، این تظاهرات در پایان راهپیمایی موسوم به «عدالت» صورت گرفت که به ابتکار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه برگزار شده بود.

راهپیمایی اعتراضی 450 کیلومتری رهبر و اعضای حزب جمهوری خلق ترکیه از شهر آنکارا آغاز و روز یکشنبه پس از 24 روز در منطقه مال تپه شهر استانبول پایان یافت.

این راهپیمایی در اعتراض به بازداشت «انیس بربراوغلو» Enis Berberoglu از نمایندگان حزب جمهوری خلق ترکیه برگزار شد که به اتهام افشای اسرار دولتی به بیست و پنج سال زندان محکوم شده است.

«کمال قلیچدار اوغلو»، در تظاهرات روز یکشنبه استانبول با تاکید بر این که مردم ترکیه به دلیل نبود عدالت در این شهر تجمع کرده اند تصریح کرد، مردم ترکیه برای حمایت از مظلومان، نمایندگان در بند و روزنامه نگاران زندانی به پا خواسته اند.

برخوردهای قضایی و دستگیری شهروندان ترکیه به اتهام عضویت در گروه گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 این کشور، به امری رایج  در ترکیه تبدیل شده است.

دولت ترکیه تدابیر سختی را برای برخورد با کودتاگران سال گذشته و حامیان آنها و نیز افراد مرتبط با گروه گولن اتخاذ کرده است. آنکارا تاکنون علاوه بر اعلام چهار بار حالت فوق العاده در ترکیه که همچنان ادامه دارد، بیش از 130 هزار نفر را در ارتباط با کودتای نافرجام از کار برکنار و هزاران نفر را بازداشت کرده است.

دولت ترکیه مدعی است «فتح الله گولن» با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای نافرجام 15 ژوئیه را سازماندهی کرده است.

اما اتحادیه اروپا و احزاب مخالف دولت ترکیه، دولت این کشور را متهم کرده‌اند که از کودتای نافرجام برای تسویه حساب با مخالفان سیاسی‌اش استفاده می‌کند.

 

کلیدواژه