دیده بان حقوق بشر: کشتار مسلمانان روهینگیا با برنامه ریزی قبلی صورت گرفت
(last modified 1396-09-29T03:37:19+00:00 )
قوس 29, 1396 08:07 Asia/Kabul
  • دیده بان حقوق بشر: کشتار مسلمانان روهینگیا با برنامه ریزی قبلی صورت گرفت

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، برخی کشتارها در روستاهای مسلمان نشین غرب میانمار، با همکاری ارتش و ساکنان بودایی این مناطق انجام شده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه از رانگونYangon، این سازمان غیردولتی با استناد به شهادت دهها نفر از نجات یافتگان از عملیات کشتار مسلمانان روهینگیا، تشریح کرد که چگونه نیروهای امنیتی مسلمانان روهینگیا را در ساحل یکی از رودخانه ها محاصره و سپس به زنان و کودکان تجاوز کردند و آنان را به همراه مردان کشتند.

براد آدامزBrad Adams مدیر سازمان دیده حقوق بشر در منطقه آسیا گفت: «جنایات ارتش میانمار در این منطقه نه فقط وحشیانه بلکه سازمان یافته بود».

وی افزود: «نظامیان میانمار طی وحشیگری بی سابقه ای که نمی تواند بدون برنامه ریزی قبلی صوروت گرفته باشد، صدها نفر از مردم روهینگیا را کشتند و مورد تجاوز قرار دادند».

شمار زیادی از ساکنان روستایی به سازمان دیده بان حقوق بشر گفتند رئیس این منطقه که بودایی بود از آنها خواست در ساحل رودخانه تجمع کنند و مدعی شد آنها در امان خواهند بود. سپس نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کردند و به تجمع کنندگان و کسانی که در صدد فرار بودند تیراندازی کردند.

آدامز گفت: سازمان ملل متحد و دولت ها باید مسئولان این وحشی گری ها را بازخواست کنند.

سازمان ملل متحد نیز اقدامات علیه مردم روهینگیا را نسل کشی توصیف کرده اند.

جنایات گسترده نیروهای ارتش و بودائیان افراطی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در غرب این کشور، از  ماه اوت گذشته شروع شد و بیش ازشش هزار کشته، هشت هزار مجروح و هزاران آواره برجای گذاشت.

 

کلیدواژه