نماینده روسیه در اتحادیه اروپا: مسکو دلیلی برای اصلاح برجام نمی بیند
(last modified 1396-11-05T05:03:16+00:00 )
دلو 05, 1396 09:33 Asia/Kabul
  • نماینده روسیه در اتحادیه اروپا: مسکو دلیلی برای اصلاح برجام نمی بیند

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه کشورش از «برجام» حمایت می کند،گفت: مسکو دلیلی برای اصلاح برنامه جامع اقدام مشترک نمی بیند.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیرچیژوف» Vladimir Chizhov از مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در قبال «برجام» انتقاد کرد و افزود: درخواست‌ ترامپ از اروپایی ها برای اصلاح توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، نوعی باج خواهی از اتحادیه اروپا است.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا با ادعای این که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، تنها منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام و یا درصورت امکان  لغو آن است.

در همین راستا؛ ترامپ 12 ژانویه (22 جدی) تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد و گفت: اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی (120 روز دیگر)  تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از برجام خارج خواهد شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای اما بارها با تاکید بر این که «برجام» متعلق به جامعه بین المللی است خاطر نشان کرده اند، این توافقی نیست که دوجانبه تنظیم شده باشد و بتوان تغییری در آن اعمال کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 اجرایی شده است.

کلیدواژه