دلو 09, 1396 09:37 Asia/Kabul
  • نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار

«دیده‌بان حقوق بشر» با ابراز نگرانی از بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار، اعلام کرد: هیچ ضمانت بین‌المللی برای محافظت از آوارگان روهینگیایی در زمان بازگشت به میانمار وجود ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ «فیل رابرتسون» معاون رئیس آسیایی «دیده بان حقوق بشر» روز یکشنبه، با بیان اینکه تردیدهایی برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به کشورشان وجود دارد، گفت: این امکان وجود دارد هنگام بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار شرایط مشابه‌ای مانند آنچه که باعث شد آنها از سرزمین‌شان متواری شوند، به وجود آید.

پیشتر سازمان ملل اعلام کرد حدود 962 هزار مسلمان روهینگیا به مناطق مرزی در جنوب شرق بنگلادش رفتند  که 655 هزار نفر از آنان پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها ( 3 سنبله سال روان) علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار به بنگلادش پناه آورده‌اند.

بنگلادش اعلام کرده است بر اساس توافق با دولت میانمار، روند بازگشت پناهجویان روهینگیا به کشور خود از اواخر ژانویه 2018 آغاز خواهد شد.

بنگلادش و میانمار 4 قوس سال روان توافقنامه‌ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه‌های خود در راخین امضا کردند، اما بسیاری مسلمانان روهینگیا اعلام کرده‌اند که حاضر به بازگشت به میانمار نیستند. سازمان ملل نیز اعلام کرده است روند بازگشت مسلمانان روهینگیا باید به صورت داوطلبانه انجام شود.

 

کلیدواژه