حوت 24, 1396 11:45 Asia/Kabul
  • دادگاه منهتن تبعه ایرانی- آمریکایی را به ۲۵ سال حبس محکوم کرد

دادگاهی در آمریکا فردی ایرانی- آمریکایی به نام «رضا اولنگیان» Reza Olangian را که به ادعای تلاش برای خرید موشک‌های زمین به هوا و قطعات هواپیما برای ایران متهم شده بود، به ۲۵ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز؛ این حکم را روز چهارشنبه قاضی دادگاه منطقه «منهتن» Manhattan در نیویورک ضد «رضا اولنگیان» ۵۷ ساله صادر کرد. «اولنگیان» اکتبر سال ۲۰۱۲ در استونی دستگیر و مارس ۲۰۱۳ به آمریکا مسترد شد.

وزارت دادگستری آمریکا پیشتر «رضا اولنگیان» را به ادعای تلاش برای ارسال موشک‌های ضدهوایی و قطعات هواپیماهای نظامی به ایران متهم کرده بود. 

برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی و بازدارنده است و تهدیدی ضد هیچ کشوری نیست، اما آمریکا می‌کوشد مقوله کاملا قانونی را تهدیدآمیز جلوه دهد تا منافع خود را درمنطقه غرب آسیا پیش ببرد.  

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، ایران را از فعالیت‌های موشکی منع نمی‌کند و فقط تاکید دارد ایران، موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نسازد که اساسا موشک‌های ایران بااین هدف طراحی و ساخته نشدند. 

آمریکایی‌ها مدعی هستند آزمایش‌های موشکی ایران برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت است. این درحالی است که «نبیله مسرالی» Nabila Massrali سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است آزمایش موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای  یا «برجام» نیست.

کلیدواژه