رویترز: اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم های جدید علیه ایران است
(last modified 1397-01-09T04:34:03+00:00 )
حمل 09, 1397 09:04 Asia/Kabul
  • رویترز: اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم های جدید علیه ایران است

رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک از تلاش بریتانیا، فرانسه و آلمان برای اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

بر اساس گزارش رویترز، بریتانیا، فرانسه و آلمان به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده‌اند که تحریم‌های جدیدی به بهانه برنامه های موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران علیه جمهوری اسلامی وضع شود.

تصویب این تحریم‌ها، نیازمند رأی مثبت تمام 28 عضو اتحادیه اروپا است.

بر اساس این گزارش، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی اعمال تحریم‌های  جدید علیه ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند.

رویترز اعلام کرد اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند، این تحریم‌ها تا نشست 16 آوریل  (27 حمل) وزیران امور خارجه این اتحادیه، نهایی شود.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های مد نظر بریتانیا، فرانسه و آلمان، افراد به اصطلاح دخیل در برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه ای ایران را هدف خواهد گرفت.

رویترز پیش از این هم اعلام کرده بود اتحادیه اروپا احتمالا به زودی به بهانه راضی کردن آمریکا به ماندن در برجام، تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعمال می‌کند.

با این وجود، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه هفته گذشته پس از نشست وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت: هیچ طرحی برای تحریم ایران در دست بررسی نیست.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام در راستای منافع واشنگتن است.

در همین راستا؛ ترامپ 12 ژانویه (12 جدی 1396) تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد و گفت: اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی (12 می، 22 ثور)  تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از برجام خارج خواهد شد.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام با راه یابی ترامپ به کاخ سفید به تهدید لغو این توافق بین المللی تبدیل شده است.

کلیدواژه