احتمال لغو قرارداد تحویل ناوهای جنگی اسپانیا به عربستان شدت گرفت
(last modified 1397-06-17T05:57:52+00:00 )
سنبله 17, 1397 10:27 Asia/Kabul
  • احتمال لغو قرارداد تحویل ناوهای جنگی اسپانیا به عربستان شدت گرفت

دولت اسپانیا به صورت تلویحی اعلام کرد برای فروش پنج فروند ناو جنگی به عربستان سعودی با مشکلات زیادی روبروست؛ اقدامی که پس از توقف تحویل 400 بمب لیزری به ریاض صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،«ایزابلا سیلا» سخنگوی دولت مادرید جمعه شب در خصوص احتمال لغو قرارداد فروش سلاح به عربستان گفت، "گمان نمی کنم بحران سیاسی با عربستان داشته باشیم؛ اما اختلاف عقیده میان دو کشور وجود دارد."

«جیونا مندز» وزیر بازرگانی اسپانیا نیز در جلسه کمیته دفاع پارلمان این کشور گفت، دولت مادرید اهمیت فروش این شناورها به عربستان را کاملاً درک کرده و یک گروه کاری قراراست تشکیل و سیستمی در این خصوص ساخته شود که استفاده از این سلاح ها پس از تحویل آن مشخص باشد.

اظهارات مقام های اسپانیایی پس از فشار افکار عمومی این کشور و برخی سازمان های حقوق بشری از جمله عفو بین الملل صورت می گیرد که خواستار توقف فوری هرگونه فروش جنگ افزار به عربستان به دلیل احتمال استفاده از آنها در جنگ علیه مردم یمن شده است.

وزارت دفاع اسپانیا هفته گذشته از لغو قرارداد فروش 400 بمب لیزری به عربستان به ارزش 9 میلیون و 200 هزار دلار به دلیل احتمال استفاده آنها در بمباران یمن خبر داده بود.

از آغاز حملات نظامی رژیم آل سعود و متحدان ریاض به یمن در سال 2015، کشورهای غربی به ویژه آمریکا در حال ارائه انواع کمک‌ ها به ائتلاف متجاوز بوده‌اند.

تداوم حمایت‌های غربی‌ها از جنگ یمن، منجر به اعتراض برخی نهادهای حقوق بشری درغرب از جمله دیدبان حقوق بشر نیز شده است.

کلیدواژه