ییلدیریم: دلار تنها متحد آمریکا است/ واشنگتن نمی‌تواند فلسطین را از بین ببرد
(last modified 1397-07-22T05:02:35+00:00 )
میزان 22, 1397 09:32 Asia/Kabul
  • ییلدیریم: دلار تنها متحد آمریکا است/ واشنگتن نمی‌تواند فلسطین را از بین ببرد

رئیس مجلس ترکیه روز شنبه «دلار» را تنها متحد آمریکا در جهان برشمرد و تصریح کرد واشنگتن در حال حاضر دست به دامان تنها متحد خود شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «بن علی ییلدیریم»  در نشست هماهنگی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ژنو سوئیس خاطرنشان کرد آمریکا از دلار به عنوان سلاح استفاده می کند.

آمریکا از وابستگی شرکت ها، بانک ها و سیستم مالی بین المللی به دلار به عنوان اهرمی برای واداشتن دیگران به پیروی از خواسته های این کشور استفاده می کند؛ اقدامی که با انتقاد گسترده بین المللی روبرو شده است.

رئیس مجلس ترکیه همچنین به مساله فلسطین پرداخت و گفت: «آمریکا قادر نیست با بستن تمام مجراهای ممکن برای کمک‌رسانی به فلسطین، موجودیت این کشور را از بین ببرد».

آمریکا در ماه های اخیر با اقدامات مختلف از جمله قطع کمک‌ها به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی «آنروا» UNRWA و قطع کمک 200 میلیون دلاری به باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن، به دنبال در تنگنا قرار دادن بیشتر ملت فلسطین است.

این اقدامات، بخشی از سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها جهت موافقت با طرح موسوم به «معامله قرن» است.

بر اساس طرح آمریکایی «معامله قرن»، قدس شریف به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود؛ آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها، حق بازگشت نخواهند داشت و فلسطین تنها مالکیت اراضی باقی مانده کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه را خواهد داشت. 

در چارچوب طرح «معامله قرن»، «ترامپ»  15 قوس 1396 شهر اشغالی‌ قدس را به عنوان پایتخت رژیم جعلی اسرائیل معرفی کرد و از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس خبر داد. دولت آمریکا  دوشنبه 24 ثور 1397 این تصمیم را عملی کرد.

قدس از سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی است.