عقرب 07, 1397 09:03 Asia/Kabul
  • مشاور اوباما: بعید است واشنگتن از توطئه قتل «خاشقجی» بی‌اطلاع بوده باشد

مشاور سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا روز یکشنبه هیات حاکمه عربستان را به دست داشتن در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی متهم کرد و گفت: بعید است چنین قتلی بدون اطلاع کاخ سفید انجام شده باشد.

به گزارش العالم، «بن رودز»، Ben Rhodes، در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «تاگس - آنسایگر» Tages-Anzeiger تصریح کرد «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تنها از یک قانون پیروی می کند و آن «به دست آوردن و حفظ قدرت» است.

«رودز» افزود «بن سلمان» اعتقاد دارد به واسطه رابطه با آمریکا می تواند دست به هر اقدامی بزند.

«بن رودز» با انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و آزادی عملی که وی به ریاض داده است خاطرنشان کرد  چنین سیاستی به بن سلمان اجازه می دهد به جنگ افروزی در یمن ادامه دهد، قطر را محاصره  و در امور داخلی لبنان دخالت کند.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رژیم سعودی جمعه 19 اکتبر، بعد از 18 روز سکوت و تکذیب سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد، «خاشقجی» در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

«جمال خاشقجی» در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین اخیرا در گزارشی اعلام کرد روند تحولات عربستان در سال های اخیر از یک الگوی واضح پیروی می کند؛ از زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان شده است، ریاض  هرگونه مخالفتی را صرفنظر از آنکه از سوی چه کسی باشد به طرز وحشیانه سرکوب می کند.