عقرب 13, 1397 18:49 Asia/Kabul
  • نامه 100 چهره فرهنگی جهان به سازمان ملل درباره قتل خاشقچی

یکصد چهره ادبی و فرهنگی جهان با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل متحد، تحقیقات مستقل این سازمان را درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه گاردین، این نامه خطاب به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد و همزمان با روز جهانی مقابله با جرائم علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران نوشته شده است.

در بخشی از این نامه با اشاره به گذشت یک ماه از قتل "جمال خاشقچی" Jamal Khashoggi، روزنامه نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه آمده است: قتل خشونت آمیز یک روزنامه نگار، نقض حقوق بشر و موجب تشدید گمانه ها در مورد سرکوب مخالفان در عربستان  است و دولت این کشور در سال های اخیر چند وکیل، نویسنده، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر را با نقض آزادی بیان و به اتهام های واهی، سرکوب کرده است.

پیش تر نیز حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، فرهیختگان و روزنامه نگاران از چند کشور اروپایی با راه انداختن پویشی محاکمه «محمد بن سلمان» Mohammad Bin Salman، ولیعهد سعودی را به اتهام نقض‌ گسترده حقوق بشر خواستار شدند.

"جمال خاشقچی"، 2 اکتبر (10میزان) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد و چند روز بعد، رسانه ها از قتل فجیع وی در داخل کنسولگری خبر دادند.

رژیم سعودی پس از 18 روز، مرگ خاشقچی را تایید کرد اما مدعی شد که وی بر اثر درگیری با یک نفر در داخل کنسولگری کشته شده است.

بسیاری از مقامات کشورها و نهادهای بین المللی، این ادعای ریاض را ساختگی و بی اساس توصیف  کردند. 

کلیدواژه