آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه را به رسمیت شناخت
(last modified 1398-01-06T05:03:43+00:00 )
حمل 06, 1398 09:33 Asia/Kabul
  •  آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه را به رسمیت شناخت

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در اقدامی خلاف مقررات بین المللی و نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت، حکمی را امضا کرد که به موجب آن، واشنگتن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان سوریه به رسمیت می شناسد.

به گزارش ایرنا، "دونالد ترامپ" این حکم را در حضور "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن امضا کرد.

"ترامپ" پیش از امضای این حکم، در نشست خبری مشترک با "نتانیاهو" اظهار داشت، این کار باید سال ها قبل انجام می شد.

ترامپ پنجشنبه گذشته در توییتر از تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان سوریه خبر داده بود.

این تصمیم ترامپ با واکنش های گسترده در جهان روبرو شد.

"فرهان حق"، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد پنجشنبه شب در واکنش به این تصمیم "ترامپ" گفت: ما به تمام قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص جولان سوریه متعهد هستیم.

"احمد ابوالغیط"، دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت: هرگونه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه، از وجهه قانونی برخوردار نیست.

"مایا کوتسیانچیچ"،  سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پنجشنبه شب گفت: این اتحادیه، حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی شناسد.

"بهرام قاسمی"  سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز جمعه با محکوم کردن این تصمیم ترامپ تصریح کرد، رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید به سرعت به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود.

رژیم صهیونیستی در سال 1967، حدود هزار و 200 کیلومتر مربع از خاک سوریه در بلندی‌های جولان را اشغال و پس از مدتی این منطقه را به سرزمین های اشغالی الحاق کرد. جامعه بین‌الملل هرگز این الحاق را به‌رسمیت نشناخته است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز این منطقه را اشغالی خوانده است.

دولت آمریکا اما حامی اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

 

کلیدواژه