جوزا 04, 1398 11:50 Asia/Kabul
  • توجیه پمپئو درباره ارسال سلاح به  ائتلاف سعودی در جنگ یمن

زیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر به توجیح موضوع تامین تسلیحاتی ائتلاف سعودی در جنگ یمن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه  آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای بهانه دلیل فروش عجولانه تسلیحات و بدون تایید کنگره به کشورهای عربستان سعودی، امارات و اردن را مقابله با نفوذ ایران در منطقه اعلام کرد.

پمپئو با بیان اینکه تاخیر در ارسال این محموله‌های تسلیحات می‌توانست باعث از دور خارج شدن سیستم‌های دفاعی کشورهای مذکور و ناتوانی آنها در زمان افزایش تنش‌ها در منطقه شود، گفت: «این نگرانی‌ها درپی چندین ماه تاخیر کنگره در تصویب این قراردادها وخامت یافته بود».

وزیر خارجه آمریکا افزود: که تسلیحات ارسالی برای ریاض، امارات و اردن شامل  قطعات یدکی جنگنده‌ها، ابزارهای شناسایی و اطلاعاتی، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی است.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد رسماً روز جمعه به بهانه «تشدید تنش‌ها با ایران» قوانین کنگره را دور زده و روند فروش چندین میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورها را تسریع کند.

گزارش‌ها حاکی است که ترامپ،  در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد. 

ترامپ، بارها از معامله فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرده است و 17 آوریل مصوبه‌ای از کنگره آمریکا را  که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف به سرکردگی رژیم سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد.  

کلیدواژه