جوزا 10, 1398 18:52 Asia/Kabul
  • بازتاب راه پیمایی روز جهانی قدس در رسانه های غربی

همزمان با اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلب حمایت از طرح ضد فلسطینی معامله قرن، رسانه های غربی وادار به انعکاس مراسم روز جهانی قدس در ایران و شهرهای مختلف جهان شدند.

خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس، به انعکاس حضور پر شور مردم ایران و کشورهای مختلف در راه پیمایی روز جهانی قدس برای حمایت از مردم فلسطین در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و محکومیت طرح امریکایی- اسرائیلی «معامله قرن» پرداختند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ایرانی ها امروز جمعه با  راه پیمایی در حمایت از فلسطینی ها، طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کردند.

اسوشیتدپرس شمار میلیونی شرکت کنندگان در راه پیمایی روز جهانی قدس را در سراسر ایران، "هزاران نفر" تعبیر کرد.

اسوشیتدپرس گزارش داد این تظاهرات همزمان با تلاش دولت ترامپ برای ارائه طرح سازش میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها در سراسر منطقه غرب آسیا برگزار می شود.

این خبرگزاری آمریکایی در عین حال یادآور شد که راهپیمایی روز قدس هر سال همزمان با آخرین جمعه ماه رمضان‌ در عراق، لبنان و دیگر کشورها برگزار می شود.

در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز فعالان مدنی و حامیان فلسطین در روز جهانی قدس به خیابان ها آمدند و طرح آمریکایی معامله قرن را محکوم کردند.

«آریل گلد» فعال صلح طلب و عضو گروه کدپینک، انتقال سفارت آمریکا به قدس و طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را تهدیدی اساسی برای ملت فلسطین دانست و گفت: این سیاست ها اهمیت راهپیمایی روز جهانی قدس را دو چندان کرده است.

حامیان فلسطین در کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا و آفریقای جنوبی نیز با برپایی تظاهرات، از مردم فلسطین حمایت کردند.

راهپیمایی روز جهانی قدس، امسال در شرایطی برگزار شد که  تلاش های مذبوحانه کاخ سفید و رژیم صهیونیستی درمورد طرح آمریکایی "معامله قرن" ادامه دارد.

به رغم این تلاش ها، فرحان حق سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: این سازمان در کنفرانس منامه که قرار است برای ارائه جنبه های اقتصادی طرح معامله قرن درباره مناقشه اسرائیل و فلسطین  برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. 

تشکیلات خودگردان فلسطین، هم کنفرانس منامه را تحریم کرده است. 

کنفرانس منامه قرار است 25 و 26 ژوئن، با موصوع طرح آمریکایی- ضد فلسطینی معامله قرن در پایتخت بحرین برگزار شود.

"معامله قرن" طرحی آمریکایی است که با همکاری و موافقت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان تهیه شده و در صدد از بین بردن حقوق مردم فلسطین است.

بر اساس این طرح، قدس شریف به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود، آوارگان فلسطینی در دیگر کشورها حق بازگشت نخواهند داشت و فلسطین تنها مالکیت اراضی باقی مانده کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه را خواهد داشت.

سازمان ملل متحد، با صدور چندین قطعنامه مختلف مفاد این طرح را رد کرده است.

کلیدواژه