"هایکو ماس" در دیدار نخست وزیر عراق: اتحادیه اروپا به برجام پایبند است
(last modified 1398-03-19T03:47:33+00:00 )
جوزا 19, 1398 08:17 Asia/Kabul

"هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان روز شنبه در دیدار با "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق در بغداد اظهار داشت، اتحادیه اروپا و آلمان به برجام پایبند هستند.

به گزارش ایرنا، "هایکو ماس" در این دیدار به سفر آتی خود به ایران اشاره کرد و گفت:   این سفر با هدف تاکید بر پایبندی برلین و اتحادیه اروپا به برجام صورت می گیرد.

"ماس" افزود، اروپا خواستار حفظ برجام است.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار خاطرنشان کرد، بغداد از هر تلاشی که در خدمت ثبات منطقه و جهان باشد، حمایت و در این راستا حرکت می‌کند.

"عادل عبدالمهدی" افزود بغداد در این راستا به زودی هیات ها و پیام هایی را به تهران، واشنگتن و اروپا خواهد فرستاد.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

درهمین راستا؛ جمهوری اسلامی ایران بارها با اشاره به عدم تحقق وعده های اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام، تاکید کرده است، صبر ایران بی نهایت نخواهد بود و اروپایی ها بجای حمایت صرفاً سیاسی از برجام باید به این توافق بین المللی بویژه در حوزه اقتصادی و پولی عمل کنند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه