سنبله 07, 1398 12:44 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی عفو بین‌ الملل از وضع فعالان حقوق بشر در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل از این که فعالان حقوق بشر در افغانستان به دست دولت، مخالفان و گروه‌های مسلح هدف حمله قرار می‌گیرند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌ بی‌ سی، سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به مواجهه فعالان حقوق بشر در افغانستان با ترس، سوء استفاده، تهدید و خشونت اعلام کرد: بیش  از۱۰ مورد حمله و تهدید علیه فعالان حقوق بشر در این کشور ثبت شده است که هیج یک از آنها را دولت و نهادهای بین‌المللی به شکل درست پیگیری نکرده اند و این حملات عملا نادیده گرفته شده‌ اند.

«عمر وریچ» Omar Waraich، معاون بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل گفت: فعالان حقوق بشر در افغانستان نه تنها در محیط پرخطر و شرایط دشوار فعالیت می‌کنند بلکه با تهدید جدی جانی مخالفان، دولت و گروه‌های مسلح روبه رو هستند.

وریچ تصریح کرد: در این شرایط سخت، جامعه جهانی نیز فعالان حقوق بشر را در افغانستان از یاد برده و دستاوردها و موثر بودن آنان را به رسمیت نشناخته‌ است.

این مقام سازمان عفو بین‌الملل، حمایت فوری جامعه جهانی را از فعالان حقوق بشر در افغانستان خواستار شد.

افغانستان از زمان یورش آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت با افزایش چشمگیر ناامنی های اجتماعی و تروریسم مواجه است.

عفو بین‌الملل گزارش داد: بیشترین تلفات افغانستان در سال 2018، از غیرنظامیان بوده است.

کلیدواژه