سنبله 28, 1398 15:09 Asia/Kabul
  •  توافق ترامپ و جانسون درباره پاسخ دیپلماتیک درمورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان

دفتر نخست‌ وزیری بریتانیا از توافق نخست وزیر این کشور با رئیس جمهوری آمریکا، درباره پاسخ دیپلماتیک به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان "آرامکو" خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر نخست‌ وزیری بریتانیا در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «بوریس جانسون»، نخست‌ وزیر این کشور روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا، از  پاسخ متحد دیپلماتیک به تاسیسات نفتی عربستان حمایت کردند. 

جانسون و ترامپ در این گفت و گوی تلفنی با تکرار ادعاهایشان درباره ایران توافق کردند که به این کشور نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ ای داده شود.

جمهوری اسلامی ایران 8 مه 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از این توافق هسته‌ ای، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌ کند.

ایران، تاکنون در 3 گام از تعهدات برجامی‌ اش کاسته است.

ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تصریح کرده است این اقدامات در صورتی که شرکای برجام، گام‌ های لازم را برای ایفای تعهدات خود بردارند، به سرعت قابل بازگشت هستند.

یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن روز شنبه 14 سپتامبر در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی در یمن، با 10 فروند پهپاد بومی،  پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته شرکت ملی نفت عربستان "آرامکو" را هدف قرار داد که منجر به ایجاد اختلال در تولید نفت ریاض شد.

کلیدواژه