الوطن عمان: سیاست های ترامپ برای منزوی کردن ایران شکست خورده است
(last modified 1398-07-03T02:48:01+00:00 )
میزان 03, 1398 07:18 Asia/Kabul
  • الوطن عمان: سیاست های ترامپ برای منزوی کردن ایران شکست خورده است

روزنامه الوطن چاپ مسقط نوشت: سیاست های «دونالد ترامپ» برای به انزوا کشاندن ایران و فشار بر این کشور برای پذیرفتن شروط آمریکا به منظور کنار گذاشتن برنامه های هسته ای، شکست خورده است.

الوطن روز سه شنبه در مقاله ای به قلم «اسامه نورالدین» افزود: حل و فصل این مشکل نیازمند اقدامی عاقلانه از سوی اتحادیه اروپا، روسیه، چین و هند است تا منافع همه تامین گردد و از حوادث خطرناکی که می تواند منطقه و جهان را با هرج و مرج روبرو کند، جلوگیری شود.

در این مقاله آمده است که گسترش هرج و مرج در منطقه حساسی مانند خاورمیانه و برافروختن آتش درگیری در آن و تحریک برخی طرف ها برعلیه برخی دیگر به سود هیچ کس نیست.

ایران یک برگ برنده انتخاباتی در دست ترامپ و دولت راستگرای تندرو وی نیست ولی ترامپ که در بیشتر سیاست های خود با شکست روبرو شده، این واقعیت را درک نمی کند تا جایی که ملت آمریکا به این نتیجه رسیده است که ماندن ترامپ در راس حکومت برای آمریکا و آینده سیاسی آن فاجعه بار خواهد بود.

قیام غرب به خاطر هدف قرار گرفتن تاسیاست نفتی عربستان و توقف حدود نیمی از تولید نفت این کشور نیست بلکه به خاطر خسارت های خود آن ها به دنبال افزایش بهای نفت و عبور از مرز ۷۰ دلار در هر بشکه است.

این کشورها و در راس آن ها آمریکا به جای بکارگیری عقل و سیاست برای خروج از تنگناهی که برای جامعه جهانی ایجاد کرده اند، در ارتباط با برنامه هسته ای ایران به تکرار اشتباهات خود می پردازند.

آمریکا تنها مسئول اوضاع کنونی منطقه به دلیل تکبر و غرور رئیس جمهوری خود در خصوص رفتار با ایران است، به رغم شکست سیاست فشار و تحریم، ترامپ اعتقاد دارد که این سیاست، روزی نتیجه خواهد داد.

اما از سوی دیگر تجربه نشان داده است که نه تنها ایران با تحریم های آمریکا کنار آمده بلکه با برهم زدن معادله، تبعات تحریم را متوجه کشورهای تحریم کننده کرده و منافع نفتی آن ها در منطقه خلیج فارس را با خطر مواجه کرده است.

آنچه بیشتر باعث شگفتی است این است که کشوری در حجم آمریکا، بدون هیچ تحقیق و سندی به دیگران تهمت می زند مانند اتهامی که درباره سلاح کشتار جمعی به صدام حسین زد و به عراق حمله ای کردند که پیامدهای آن همچنان دامنگیر عراق و منطقه و جهان است.

مواضع کنونی دولت آمریکا در واقع در راستای حل بحران هسته ای ایران نیست بلکه تلاشی برای به آتش کشیدن خاورمیانه و وارد کردن آن به گرداب بی پایان درگیری با ایران است.

کشورهای اروپایی، چین، روسیه و هند باید برای حفظ منافع خود از این اقدام جلوگیری کنند زیرا هر درگیری می تواند بهای نفت را نه به ۶۰ تا ۷۰ دلار کنونی بلکه به بالای ۱۰۰ دلار برساند.

آمریکا برای خدمت به صهیونیست جهانی که خواستار به آتش کشیدن منطقه برای تجزیه و تقسیم آن در راستای کمک به طرح های صهیونیستی است، این مسیر را می پیماید.

این کشور گمان می کند که نفت کافی در اختیار دارد و نیازی به نفت منطقه خلیج فارس ندارد ولی فراموش کرده که سیاست های قبل از سال ۲۰۰۱ آمریکا دلیل اصلی حوادث ۱۱ سپتامبر بود و سیاست های کنونی این کشور ممکن است نتایج فاجعه بارتری داشته باشد.

کلیدواژه