میزان 23, 1398 16:07 Asia/Kabul
  • وزیر دفاع آمریکا: ترکیه، مسئول پیامدهای اوضاع در شمال سوریه است

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، ترکیه باید مسئولیت پیامدهای عملیات نظامی در شمال سوریه را برعهده بگیرد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، «مارک اسپر»  روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه باید مسئولیت کامل پیامد عملیات نظامی در شمال سوریه را از احیای احتمالی داعش گرفته تا جنایات جنگی احتمالی، بحران انسانی رو به تشدید و آسیب روابط واشنگتن- آنکارا برعهده بگیرد.

اسپر افزود: حمله یک جانبه اردوغان به شمال سوریه به تلفات گسترده آوارگان، ویرانی و ناامنی و نیز آزادی بسیاری از عناصر خطرناک داعش و تهدید فزاینده برای نیروهای نظامی آمریکا منجر شده است.

اسپر در توجیه عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه همزمان با حنبه ترکیه عنوان کرد: از آنجا که عملیات ترکیه، نیروهای آمریکایی در منطقه را در معرض خطر درگیری های گسترده تر قرار می دهد، پنتاگون دستور عقب نشینی این نیروها را صادر کرد.

ارتش ترکیه از چهارشنبه گذشته با عنوان پاکسازی منطقه مرزی از حضور شبه نظامیان کُرد که آنکارا آن‌ ها را تروریست می‌ داند، به شمال سوریه حمله کرده است.

این حمله پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا پس از تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از منطقه خبر داد.

کردهای شمال سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه "قسد"، حمله ترکیه به این منطقه را با هماهنگی آمریکا، "خنجر از پشت" واشنگتن توصیف کرده اند.

کلیدواژه