چگونه استاد فرشچیان هنر ایران را به جهان معرفی کرد؟
-
استاد فرشچیان نقاش و نگارگر ایرانی
پارس تودی- رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور در یادواره ادبی «رنگ آمیزی عشق»، گرامیداشت استاد فرشچیان گفت: استاد فرشچیان از سنت نگارگری ایرانی برخاست، اما مرزها را شکست و جهانی شد و آثارش در قلبها و موزههای جهانی جای گرفت.
یادواره ادبی «رنگ آمیزی عشق» در گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمود فرشچیان، نقاش و استاد نگارگری ایرانی شامگاه یکشنبه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب کشورهای ایران، هند، افغانستان، پاکستان و عراق به میزبانی گروه بینالمللی هندیران برگزار شد.
«اصغر مسعودی» رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور گفت: مرحوم فرشچیان یکی از بزرگمردان تاریخ هنر این سرزمین و استاد بیبدیل نگارگری ایرانی است؛ مردی که نه فقط نقاش بود، بلکه روح هنر ایران و فرهنگ عاشورایی را در قالب رنگ و نقش به مخاطبین منتقل می نماید.
رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور تصریح کرد: آثار فرشچیان نه تنها در ایران، بلکه در موزهها و مجموعههای هنری دنیا نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. او از سنت نگارگری ایرانی برخاست، اما مرزها را شکست و جهانی شد و آثارش در قلبها و موزههای جهانی جای گرفت. این گستره جهانی باعث شده که آثارش بهعنوان بخشی از میراث هنری بشریت شناخته شوند.
علیرضا قزوه، شاعر، رمان نویس و رئیس مرکز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی سازمان صدا وسیما در این نشست اظهار کرد: هنر استاد فرشچیان هم در اوج است و هم مردمی؛ هم بلندمرتبه و هم آشنا با دلها است. تابلوی «عصر عاشورا» از برجستهترین نمونههای این هنر متعالی و قدسی است؛ اثری که نه فقط دیده شده، بلکه نوعی حضور و نوعی اتصال با حقیقت عاشورا از مرزهای رنگ و خطوط آن عبور و به دلهای عموم راه یافته است.
سید سلمان صفوی، پژوهشگر و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن نیز گفت: استاد فرشچیان با آمیزهای خیالانگیز از نقاشی ایرانی با اندیشه عرفانی؛ هنری والا و ماندگار آفرید که هر رنگ و فرم آن روایتگر تجربهای روحانی و قدسی است. از جمله مشهورترین آثار استاد فرشچیان می توان به تابلو «پنجمین روز آفرینش» تجلی گردهمایی مخلوقات آسمانی و زمینی برای ستایش پروردگار یکتا، تابلو «ابراهیم نبی» به تصویر درآوردن صحنه گلستان شدن آتش بر حضرت ابراهیم(ع) و شاهکارهای «ستایش»، «آسمان چهارم»، «شام غریبان» و «شمس و مولانا»، تجلی خیال و اندیشه عمیق استاد فرشچیان در وادی حکمت مینوی و عرفان عاشقانه اشاره کرد.
عظمی زرین نازیه، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشکده خاورشناسی دانشگاه پنجاب لاهور پاکستان نیز در بخشی از سخنان خود ایراد داشت: استاد محمود فرشچیان نه تنها آفتاب درخشان آسمان هنر ایران زمین، بلکه با فروغ تابناک هنر اصیل خود که از منبعی عرفانی و معنوی سرچشمه میگرفت، در جغرافیایی فراملی و خارج از مرزهای کشور ایران هم دیدگان مردم جهان را به خود خیرہ کردہ است۔
علی عاتب نقاش و هنرمند عراقی هم گفت: استاد فرشچیان گنجینههای هنری متعدد و بینظیری از خود به یادگار گذاشته است که هر کدام از این آثار به نوبه خود جلوهای از زیبایی و شکوه هنر نگارگری ایرانی را به مردم دنیا نشان میدهند؛ آثاری که برای نسلهای امروز و آینده حامل اندیشه، زیبایی و معنویت هستند.
استاد محمود فرشچیان (1308-1404)، استاد بیبدیل نگارگری و مینیاتور ایرانی، از برجستهترین هنرمندان معاصر بود که با خلق آثاری مانند عصر عاشورا و پنجمین روز آفرینش، هنر اصیل ایرانی را با عرفان، حماسه و نوآوری درآمیخت. او با سبک منحصربهفردش، مرزهای هنر سنتی را گسترش داد و آثارش در موزههای معتبر جهانی نمایش داده شدهاند. فرشچیان نهتنها احیاءگر نگارگری ایرانی، بلکه مفاخر ملی و جهانی هنر محسوب میشود که هنرش پیوندی عمیق با فرهنگ اسلامی-ایرانی دارد.
ms