مهر ۱۲, ۱۴۰۳ ۱۲:۱۰ Asia/Tehran
  • چگونه شریک عملیات بزرگ ایرانیان علیه جنایات اسرائیل شویم؟ توصیه‌های فیلسوفان جهان، از افلاطون تا نیچه و لویناس
    چگونه شریک عملیات بزرگ ایرانیان علیه جنایات اسرائیل شویم؟ توصیه‌های فیلسوفان جهان، از افلاطون تا نیچه و لویناس

پارس‌تودی- فیلسوفانی چون نیچه بر اهمیت «اراده به قدرت» تأکید کرده‌اند؛ و در عصر دیجیتال، «اراده به حقیقت» باید به عنوان بخشی از این اراده تلقی شود.

یادداشت دریافتی- عملیات «وعده صادق ۲» ایران نماد بارز یک واکنش راهبردی در مقابل تروریسم، نظامی‌گری و اشغال‌گری رژیم صهیونیستی بود. این عملیات به عنوان پاسخی به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و شهید نصرالله و شهید نیلفروشان در لبنان و سایر جنایات اخیر اسرائیل علیه محور مقاومت، ابعاد مختلفی از مقابله به مثل را به نمایش می‌گذارد.

در این میان، فضای مجازی به عنوان بستری بی‌کران برای تبادل اطلاعات و گفتمان، می‌تواند نقش حیاتی در جهت‌دهی افکار عمومی و تقویت روحیه مقاومت ضدسلطه و ظلم استعماری داشته باشد. از این‌رو، کاربران فضای مجازی در این میدان مجازی می‌توانند با ایفای نقش‌های چندگانه، به حمایت از این عملیات بپردازند. این یادداشت پارس‌تودی، به بررسی ابعاد مختلف این حمایت پرداخته و نقشی را که کاربران می‌توانند در راه این مبارزه بزرگ قرن ایفا کنند، تبیین می‌کند.

 

نخستین بُعد: انتشار حقیقت به عنوان ابزار مقاومت

افلاطون در کتاب جمهور، عدالت را همواره در خدمت حقیقت تعریف می‌کند. کاربران فضای مجازی با انتشار اخبار دقیق و مستند از عملیات «وعده صادق ۲»، در واقع به نوعی جستجوی حقیقت مشغول می‌شوند؛ حقیقتی که بر خلاف پروپاگاندای صهیونیستی و غربی، باید از سوی ملت‌های آزاده منتشر گردد. این نوع از فعالیت، خود نوعی مقاومت در برابر تحریف و سانسور حقیقت است که فیلسوفانی همچون هانا آرنت به آن اشاره کرده‌اند. به بیان دیگر، حقیقت به عنوان ابزاری برای مبارزه علیه ظلم و ناآگاهی، در فضای مجازی نقشی محوری دارد.

 

بُعد دوم: تولید محتوای هنری و بصری؛ تجلی ایده مقاومت در هنر

هنر، در نظر هگل، در همنشینی ایده‌هاست. کاربران فضای مجازی با تولید محتواهای گرافیکی و ویدیویی پیرامون عملیات و مقاومت، در واقع ایده مقاومت را از سطح نظری به سطح محسوس می‌آورند. این تولیدات هنری، قدرت انتقال پیام و برانگیختن احساسات جمعی را دارند؛ احساسی که با ایده والای عدالت و مقاومت پیوند می‌خورد و می‌تواند به تغییرات اجتماعی عمیق‌تری منجر شود. همان‌طور که در فلسفه هگلی، هنر به عنوان یکی از جلوه‌های روح مطلق شناخته می‌شود، تولید این نوع محتوا نیز جلوه‌ای از روح مقاومت در فضای دیجیتال است.

 

بُعد سوم: گفت‌وگو به عنوان روشی دیالکتیکی برای درک واقعیت‌ها

از منظر فلسفی، فضای گفت‌وگو، مکانی برای تقابل ایده‌ها و زایش حقیقت است؛ درست همانند روش دیالکتیکی سقراط. کاربران فضای مجازی با شرکت در بحث‌ها و تحلیل‌های مرتبط با عملیات «وعده صادق ۲»، می‌توانند به درک عمیق‌تری از این واقعه و اهمیت آن در چارچوب مقاومت دست یابند. این نوع از گفت‌وگوها، به ویژه در زمانی که اطلاعات به طور گسترده دست‌کاری می‌شوند، نقشی حیاتی در تبیین ابعاد واقعی یک واقعه دارند و به نوعی به شکل‌گیری خرد جمعی کمک می‌کنند.

 

بُعد چهارم: مقابله با پروپاگاندای دشمن؛ نبردی در فضای حقیقت و دروغ

فیلسوفانی چون نیچه بر اهمیت «اراده به قدرت» تأکید کرده‌اند؛ و در عصر دیجیتال، «اراده به حقیقت» باید به عنوان بخشی از این اراده تلقی شود. کاربران فضای مجازی با مقابله با پروپاگاندای رسانه‌های مخالف، در واقع در جبهه‌ای از نبرد فکری و اطلاعاتی قرار می‌گیرند. این مقابله، تنها از طریق انتشار مستندات معتبر و دفاع از حقیقت ممکن است، چرا که پروپاگاندا، اگر بدون پاسخ بماند، به تدریج افکار عمومی را به سمت و سویی اشتباه سوق می‌دهد. دفاع از عملیات وعده صادق ۲ در برابر تحریفات رسانه‌ای، یک وظیفه اخلاقی و فلسفی است که به همان اندازه اهمیت دارد که مقابله نظامی.

 

بُعد پنجم: همدلی دیجیتال؛ ترویج ارزش‌های مشترک در جهان مجازی

از نظر «امانوئل لویناس»، همدلی و مسئولیت در برابر دیگری، از بنیادی‌ترین اصول اخلاقی هستند. کاربران با نشان دادن همبستگی و حمایت از نیروهای مقاومت، در واقع در حال تقویت ارزش‌های مشترک انسانی همچون عدالت و مقابله با ظلم هستند. این همدلی دیجیتال می‌تواند به شکل پیام‌های حمایتی یا انتشار سخنان رهبران مقاومت جلوه پیدا کند و به عنوان صدایی جمعی در برابر ظلم و ستم بایستد.

 

بُعد ششم: تشویق به مشارکت فعال؛ دعوت به همبستگی در عمل

از دیدگاه پراگماتیسم، حقیقت در عمل به اثبات می‌رسد. کاربران می‌توانند با تشویق دیگران به مشارکت در کمپین‌های حمایتی یا ارسال پیام‌های قدردانی به نیروهای مسلح و خانواده‌های شهدا، نوعی از عمل‌گرایی اخلاقی را به نمایش بگذارند. این عمل‌گرایی نه تنها به معنای یک واکنش دیجیتال بلکه به مثابه یک کنش اجتماعی-سیاسی است که در فضای مجازی امکان بروز پیدا می‌کند.

 

بُعد هفتم: ترویج گفتمان مقاومت؛ بازسازی اخلاق جمعی در برابر ظلم

در نهایت، کاربران فضای مجازی با ترویج گفتمان مقاومت از طریق نقل‌قول‌ها، مقالات و تحلیل‌ها، به بازسازی اخلاق جمعی کمک می‌کنند. در جهانی که اغلب منافع مادی بر عدالت ترجیح داده می‌شود، این گفتمان، ایستادگی در برابر ظلم و احیای ارزش‌های انسانی را تشویق می‌کند و رستگاری جمعی جهانی را افزایش می‌دهد.

عبارات کلیدی: عملیات ایران و اسرائیل، جنگ ایران و اسرائیل، مبارزه با اسرائیل، قدرت ایران، حسن نصرالله

X/MMA

کلیدواژه