بهمن ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴ Asia/Dushanbe
  • نگاه رسانه‌های منطقه به چهل و چهارمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران
    نگاه رسانه‌های منطقه به چهل و چهارمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مردم سراسر ایران چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را روز گذشته جشن گرفتند.

پیش از برگزاری جشن چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رسانه‌های معاند و مخالف جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده‌ای علیه انقلاب و دستاوردهای آن انجام دادند. هدف اصلی، متقاعد کردن مردم برای مشارکت نکردن در راهپیمایی روز 22 بهمن و جشن پیروزی انقلاب بود تا وانمود کنند پس از 44 سال، میان مردم و انقلاب اسلامی شکاف به وجود آمده است.

پشتوانه مردمی انقلاب با وجود جنگ اقتصادی دشمن

با این حال، حضور پرشکوه و به تعبیری کم سابقه مردم در جشن پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن اینکه شکست این جریان رسانه‌ای و عقبه فکری و حامی آنرا رقم زد، نشان داد که پشتوانه مردمی همچنان از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت انقلاب اسلامی ایران است. در همین راستا، منابع متعدد خبری منطقه در گزارشی ضمن بازتاب راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، گزارش دادند مردم ایران در بیش از ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا در نقاط مختلف این کشور مراسم جشن چهل و چهار سالگی انقلاب اسلامی را برگزار کردند.

کلافگی و سکوت رسانه‌های معاند در مقابل عظمت مردم ایران

حضور پرشکوه و گسترده مردم در جشن پیروزی انقلاب عصبانیت و کلافگی رسانه‌های معاند را در پی داشت و یا درباره این حضور کم سابقه سکوت کردند و یا سعی کردند با تصویرسازی مدعی شوند که حضور مردم گسترده نبوده و تصاویر نشان داده شده، تصاویر ساختگی و فتوشاپی است، نظیر ادعاهایی که در سال‌های گذشته درباره توانمندی نظامی جمهوری اسلامی داشتند، امروز ناچار شدند به این توانمندی اذعان کنند.

رسانه‌های مستقل منطقه، اما نگاه متفاوت و واقع‌بینانه‌تری از جشن پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر ایران داشتند. این رسانه‌ها، پایبندی مردم به شعارهای اصیل انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده و گزارش دادند مشکلات اقتصادی و تبلیغات گسترده مخالفان سبب عدول مردم ایران از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن نشده است. خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی سوریه در این خصوص نوشت: «مردم ایران در راهپیمایی‌های گسترده‌ای به خیابان‌ها آمدند تا بر این مساله تاکید کنند که نسل به نسل به اصول اساسی انقلاب اسلامی پایبندی دارند.»

به تصویر کشیدن وحدت ملی ایرانی‌ها

محور دیگری که رسانه‌های منطقه آنرا به تصویر کشیدند، وحدت ملی ایرانی‌ها بود. در حالی که در 5 ماه اخیر تبلیغات گسترده‌ای توسط رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران برای ضربه زدن به وحدت ملی و اختلاف‌افکنی قومی و مذهی در ایران انجام شد، اما در جشن روز گذشته هم مردم از اقوام مختلف و هم از مذاهب مختلف حضور داشتند، موضوعی که از دید رسانه‌های مستقل منطقه‌ای پنهان نماند و آنرا پوشش دادند. پایگاه عرب زبان القدس العربی نوشت علی‌رغم سرمای شدید در مناطق مختلف ایران، مردم این کشور در استان‌های مختلف در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پررنگی داشتند.

حمایت مردم از اقتدار دفاعی ایران

محور مهم دیگر که در رسانه‌های منطقه پوشش داده شد، اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران و حمایت مردم از توسعه قابلیت‌های دفاعی بود. رسانه‌های منطقه تصاویر دستاوردهای نظامی ایران از جمله موشک‌های سجیل و عماد، پهپادهای شاهد ۱۳۶ و مهاجر ۶ و موشک کروز دریایی را نمایش دادند.

حضور گسترده مردم؛ شکست جنگ همه جانبه رسانه‌ای

نکته پایانی اینکه، حضور گسترده و کم سابقه مردم در جشن چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، شکست جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه‌ای بود که از مدت‌ها قبل آغاز شد و روز پیروزی انقلاب نیز با شدت بیشتری پیگیری شد.

کلیدواژه