بهمن ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ تاکید رهبر معظم انقلاب بر ادامه حمایت های ایران از فلسطین
    تحلیل ؛ تاکید رهبر معظم انقلاب بر ادامه حمایت های ایران از فلسطین

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی و شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن، علت اصلی ایران‌هراسی را حمایت صریح و بی‌ملاحظه جمهوری اسلامی از فلسطین دانستند.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" امروز ( شنبه ) در این دیدار که در عید سعید مبعث انجام شد، استفاده از گنجینه‌های عظیم و تمام‌نشدنی بعثت رسول خاتم(ص) را علاج همه مشکلات و راه رسیدن امت اسلامی به سعادت دنیوی و اخروی خواندند و افزودند: اگر کشورهای اسلامی به تعالیم بعثت عمل می‌کردند، رژیم خبیث و شرور صهیونیستی نمی‌توانست در مقابل چشمان امت اسلامی اینگونه به مظلومان فلسطینی ظلم و جنایت کند که البته ملت ایران و نظام اسلامی همچنان به وظایف خود در این زمینه عمل خواهند کرد.

مساله‌ی فلسطین و مبارزه برای آزادسازی آن از شرِ رژیم غاصب صهیونیستی یکی از موضوعات کلیدی و پرتکرار در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و از مهم‌ترین دستورکارهای جمهوری اسلامی ایران است. در واقع، حمایت از آرمان مردم فلسطین طی سال های پس از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از اولویت ها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است. بر اساس اصل 154 قانون اساسی ایران، «جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم می‌شناسد، بنابراین در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملّت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.»

بر همین اساس ، جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی و منطقه ای از حقوق مردم فلسطین و مقاومت مردم این سرزمین در برابر اشغالگران صهیونیست دفاع می کند و از جهانیان می خواهد حقوق مشروع ملت فلسطین برای دفاع از خود را به رسمیت بشناسند. 

در این حال برخی رژیم های عربی و اسلامی در سال های اخیر بدون در نظر گرفتن مساله اشغال سرزمین فلسطین که با هدف جلوگیری از اتّحاد و قدرت یافتن مسلمانان انجام شده است، در راستای سیاست های آمریکا و نادیده گرفتن جنایات و اهداف توسعه طلبانه رژیم نامشروع صهیونیستی، به سمت برقراری روابط با این رژیم پیش رفته اند.

این در حالی است که سابقه رژیم صهیونیستی در اشغالگری و رویه‌های ضدانسانی به ویژه علیه ملت فلسطین به خوبی نشان داده است که این رژیم به دنبال روابط مسالمت آمیز با ملت های مسلمان نیست و اهدافی همچون تضعیف جوامع اسلامی و همچنین تدوام اشغالگری و توسعه طلبی را پیگیری می کند. 

واقعیت این است که هم اکنون جهان اسلام با وجود منابع عظیم ثروت و در اختیار داشتن بسیاری از مولفه های قدرت، به دلیل برخی اختلافات، نداشتن وحدت و همچنین توطئه های دشمنان، نتوانسته است در جایگاه واقعی و آنچه که شایسته مسلمانان است قرار گیرد؛ کشورهای اسلامی همچنین نتوانسته اند در قبال موضوع فلسطین به عنوان مساله نخست جهان اسلام، موضع مشترک و موثر اتخاذ کنند.

مقام معظم رهبری نیز در بیانات امروز خود در دیدار مسئولان و سفیران کشورهای اسلامی، مسئله فلسطین را از جمله ضعف‌ها و زخم‌های مهم امت اسلامی دانستند و گفتند: یک ملت و یک کشور در مقابل چشمان تماشاگر دنیای اسلام مورد ظلم بی‌پایان و هر روزه رژیمی وحشی، خبیث و شرور قرار گرفته است و کشورهای اسلامی با این همه ثروت، ظرفیت و توانایی فقط نگاه می‎‌کنند و حتی برخی از این کشورها بخصوص در این اواخر با این رژیم خونخوار، همراهی هم می‌کنند.

 

کلیدواژه