اردیبهشت ۰۹, ۱۴۰۲ ۰۹:۴۷ Asia/Dushanbe
  • وزیر دفاع : ایران و چین مانع تحقق رویکردهای یکجانبه گرایانه آمریکا هستند
    وزیر دفاع : ایران و چین مانع تحقق رویکردهای یکجانبه گرایانه آمریکا هستند

وزیر دفاع ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و چین با شناخت اهداف و نیات آمریکا و متحدانش، همواره تلاش کرده‌اند تا مانع تحقق رویکردهای یکجانبه گرایانه و تمامیت خواه غرب در مورد کشورهای مستقل شوند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، امیر سرتیپ «محمد رضا قرایی آشتیانی» وزیر دفاع ایران در دیدار با «لی شانگ فو» در حاشیه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در هند با بیان اینکه ایران و جمهوری خلق چین از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی درک صحیح دارند، افزود: با تعامل و همکاری بین کشورهای همسو می‌توان با چالش‌ها و تهدیدات مشترک امنیتی در سطح منطقه و جهان مقابل کرد.
سرتیپ آشتیانی با یادآوری نقش آمریکا در شرق اروپا، غرب آسیا به بحران سازی و تنش آفرینی، گفت: سیاست‌های آمریکا یک تهدید مشترک برای ایران و چین است.
سرتیپ آشتیانی با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در قالب کمربند امنیت دریایی تصریح کرد: این موضوع نشان داد هر سه کشور مخالف نگاه سلطه‌جویانه غرب و آمریکا هستند و ایران آمادگی دارد رزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک در زمینه های دریایی، زمینی، پدافند هوایی را از لحاظ کمی و کیفی گسترش دهد.
«لی شانگ فو» نیز روابط ایران و چین را با توجه به قدمت تاریخی و تمدنی، مهم ارزیابی کرد و گفت: گسترش روابط با ایران برای چین از اهمیت بالا و راهبردی برخوردار است.
وزیر دفاع چین ارتباط و تعامل میان ایران و چین را با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور در میان تغییرات مهم جهانی با اهمیت توصیف و برگسترش روابط و همکاری های دفاعی نظامی دو کشور تاکید کرد.
در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که جمعه شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۲ به میزبانی کشور ازبکستان برگزار شد، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام شد.
 

کلیدواژه