اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۷:۰۱ Asia/Dushanbe
  • فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند
    فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

 رئیسان اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی، شمال شرق ایران، و ولایت ختلان  تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

هیات عالی رتبه فعالان اقتصادی و تجاری تاجیکستان برای تبادل نظر با مقامات استان خراسان رضوی در زمینه گسترش همکاریهای تجاری به مشهد، مرکز این سفر کرده است.


به گزارش ایرنا، «یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با تاجیکستان که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، گفت: امضای تفاهم نامه بین خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان، حرکتی در جهت جریان اقتصادی در استان است که باید راهبری آن با بخش خصوصی باشد.
نظری افزود: بعد از سفرهای رئیسان جمهوری ایران و تاجیکستان به کشورهای همدیگر، فضا برای توسعه روابط دو کشور فراهم شد و خراسان رضوی از این فرصت بهره گرفت و تلاش ویژه ای در برقراری روابط استانی با ولایت ختلان تاجیکستان انجام داد.


«محمد رضا توکلی زاده» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز روابط بین فعالان اقتصادی این استان و ولایت ختلان را بسیار نزدیک ارزیابی کرد و گفت: اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم افزایی روابط با کشور برادر و دوست تاجیکستان را که نتیجه آن بهبود روابط دو ملت بوده، هدف‌گذاری کرده است.
تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد.
این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و چین از شرق مرز مشترک دارد.
شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسیدآلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی از مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان هستند.

کلیدواژه