خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۵ Asia/Dushanbe
  •  تهران میزبان وزیر امور خارجه عربستان
    تهران میزبان وزیر امور خارجه عربستان

تفسیر/ وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به دعوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) به تهران سفر می‌کند. جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی 10 مارس در شهر پکن توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

از آن زمان تاکنون، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه عربستان سعودی یک بار در پکن و دومین بار در کیپ تاون دیدار کردند و وزیر خارجه عربستان اعلام کرده بود که بزودی به تهران سفر می‌کند. در این مدت تغییرات عمده‌ای در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مربوط به هرکدام از دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته است؛ ریاض از آن زمان روابط خود را با سوریه به عنوان متحد ایران، از سر گرفته و تلاش‌های خود در قالب گفتگو با دولت یمن را شدت بخشیده است.همزمان، کشورهای عربی منطقه از تمایل خود برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر دادند و اکنون تلاش‌ها برای عادی‌سازی رابطه ایران با مصر و بحرین هم از کانال‌های مختلف همچون چون عراق و عمان در جریان است.

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل منطقه در این زمینه می گوید : سفر وزیر خارجه عربستان به تهران پس از هفت سال تنش در روابط دوکشور نشانه رویکرد جدید کشور عربستان برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای است؛ عربستان در طول سال‌های گذشته به ویژه در زمان تنش با ایران متحمل هزینه‌های انسانی و مالی سنگینی شده است و در جنگ یمن عربستان سعودی ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه مالی برای خود به بار آورده و در بحران سوریه نیز ۸۰ میلیارد دلار به گروهک‌های تروریستی کمک مالی کرده است که البته این کمک مالی به دستور آمریکا بوده است.

واضح است که بهبود روابط ایران و عربستان به عنوان دوقدرت بزرگ نفتی و همچنین دو کشور مهم اسلامی، علاوه بر شکل دهی به تعاملات جدید سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، می تواند منجر به گسترش ثبات و امنیت در منطقه شود و به حل و فصل بحران ها در کشورهایی نظیر سوریه و یمن، کمک کند.

در این حال ، بهبود مناسبات ایران و کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی، شکستی برای سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منزوی کردن ایران نیز محسوب می شود؛ انزوای سیاسی ایران یکی از استراتژی‌های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که در سال‌های اخیر به‌شدت در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری شده است، این موضوع به ‌قدری مهم است که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در سخنرانی نوروزی خود در مشهد به آن اشاره کرده و فرمودند: «غربی‌‌ها فشار آوردند که ایران را منزوی کنند، اما آنچه اتفاق افتاد، نتیجه عکس داد».
نکته مهم دیگر ، تضعیف موقعیت و جایگاه منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است؛ واکنش تند مقامات صهیونیست به بهبود روابط سیاسی ایران و عربستان نیز نشان دهنده نگرانی صهیونیست ها از تضعیف موقعیت این رژیم در منطقه است چرا که حلقه شرکای این رژیم را تنگ تر می‌کند؛ به همین دلیل "آویگدور لیبرمن" وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی احیای مناسبات ایران و عربستان را یک شکست برای سیاست خارجی اسرائیل دانسته است.

بنابراین، از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان را باید یک نقطه عطف مهم در تحولات منطقه ای و بین المللی دانست ؛ اکنون ایران و عربستان به عنوان دو قطب منطقه‌ای در مسیر کاهش تنش‌ها در منطقه و تعریف پروژه‌های مشترک در روابط دوجانبه قرار دارند و سفر "فیصل بن فرحان" به تهران نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است ، سفری که به گفته برخی منابع عربی همراه با پیامی از طرف "ملک سلمان بن عبدالعزیز" شاه عربستان برای "سید ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه روابط همراه است.

کلیدواژه