مرداد ۳۰, ۱۴۰۲ ۰۸:۴۱ Asia/Dushanbe
  • کاظمی قمی: پایبندی افغانستان به معاهده هیرمند نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده است

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت پایبندی افغانستان به بخشی از مفاد معاهده هیرمند نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتمادسازی و حسن همجواری است.

به گزارش رادیوتاجیکی صدای خراسان،«حسن کاظمی قمی» سفیر ایران در افغانستان در رشته‌ توئیتی درباره بازدید اخیر هیئت فنی ایران از ایستگاه آبسنجی دهراود نوشت: بازدید تیم فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه آبسنجی دهراود - که مبنای سنجش سال آبی نرمال است-  نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتمادسازی و حسن همجواری است.

  • کاظمی قمی افزود: طبق نظر کارشناسان اعزامی ایران به ایستگاه آبسنجی دهراود که جریان آب در این ایستگاه را مشاهده و اندازه‌گیری کردند، میزان جریان آب در حال عبور  کمتر از میزان ماهانه یک سال آبی نرمال گزارش شده است.
  • نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی  ایران در امور افغانستان تصریح کرد: انتظار می‌رود با استمرار در ارسال منظم ماهانه، اطلاعات و شاخص‌های آبسنجی، بازدیدهای به‌هنگام از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم‌آبی و ترسالی هر سال، مقدار حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند به‌درستی و باعدالت اندازه‌گیری و مطابق بند ب ماده ۳ معاهده به طرف ایرانی تحویل شود.

برای نخستین بار از زمان معاهده ۱۹۷۲ رودخانه هیرمند و تشکیل کمیساران آب این رودخانه، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند بازدید کرد.
 

کلیدواژه