شهریور ۱۳, ۱۴۰۲ ۰۸:۳۸ Asia/Dushanbe
  •  امیرعبداللهیان: حجم تبادل اقتصادی ایران و ترکیه ۳۰ میلیارد یورو است

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با همتای ترکیه ای خود در تهران مطرح کرد: هدفگذاری حجم تبادل اقتصادی دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است و اکنون در میانه راه هستیم.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،حسین امیرعبداللهیان در ادامه صحبت های خود افزود: بسیار خرسندیم که توافقات دو رئیس جمهور رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

امیرعبداللهیان افزود: نسبت به بروز رسانی سند تجارت ترجیحی اتفاق نظر داریم و همچنین مسیرهای ترانزیت موجود، مکمل میان ترکیه و ایران است ولی عاملی بر رقابت نیست.

  • وزیر امور خارجه ایران گفت: بر توسعه همکاری ها در زمینه صنعت، انرژی و تبادل استاد و دانشجو تاکید کردیم.
  • امیرعبداللهیان تصریح کرد: پس از پنج سال فردا نشست مشترک کمیته محکومان فردا در آنکارا برگزار خواهد شد که امیدواریم بتوانیم نسبت به تبادل مجرمان و زندانیان اقدامات لازم را به عمل آوریم.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه هم در این نشست خبری اظهار کرد، بعد از زلزله ترکیه، ایران هم بستگی خود را با ترکیه نشان داد که از آن تشکر می کنیم.

هاکان فیدان تصریح کرد: درباره تجارت مرزی، کشاورزی، دامداری و لجستیک آمادگی کشورهای خود را مطرح کردیم، در این دیدار درباره همکاری در زمینه انرژی نیز گفتگو کردیم، درباره موضوعات منطقه هم نیز صحبت کردیم.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند در منطقه هستند که این امر مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

هاکان فیدان بیان کرد: ما در برنامه امروز، انتظارات خود از سوریه را بیان کردیم و میخواهیم شهروندان سوری را در امنیت به کشورشان بازگردانیم و سوریه نیز میبایست این زمینه را مهیا کند.

 

کلیدواژه