شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۱ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- رونالدو؛ عربستان سعودی و طرفداران ایرانی

کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی النصر عربستان که برای دیدار با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به تهران سفر کرد مورد استقبال گسترده طرفداران خود قرار گرفت.

رسانه‌های مختلف منطقه و جهان تصاویر استقبال گسترده از رونالدو در تهران را پوشش دادند و هر کدام نیز تحلیل‌های مد نظر خود را در این خصوص بیان کردند. برخی از همین تصاویر برای سیاه نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران استفاده کردند، برخی از عربستان به خاطر آوردن فوق ستاره ها به فوتبال آسیا تمجید کردند و برخی هم از اقدام طرفداران ایرانی رونالدو دفاع کردند.

واقعیت این است که استقبال گسترده ایرانی ها از رونالدو اتفاق غیرمنتظره و یا بی سابقه نبود بلکه اتفاق عادی است که با توجه به جایگاه سلبریتی ها از جمله سلبریتی های ورزشی و به خصوص برنده ۵ توپ طلای جهان، در هر کشور دیگری که شاید به ندرت شاهد حضور این چهره ها باشند، رخ می دهد. زمانی که لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی به پاری سن ژرمن پیوست و یا اخیرا که آرژانتین با مسی به چین رفت هم طرفداران وی استقبال گسترده ای به عمل آوردند. دلیل این استقبال گسترده مردمی بیش از همه ناشی از تبدیل شدن این چهره ها به مرجعیت برای نسل جوان امروزی در سراسر جهان از جمله ایران است.

موضوع دیگر اینکه، استقبال گسترده طرفداران ایرانی از کریس رونالدو هم برای فوتبال ایران و هم فوتبال عربستان سعودی یک امتیاز و صحنه مثبت بود. رونالدو، فوتبال عربستان و رسانه ها جایگاه فوتبال در ایران و سرمایه اجتماعی ورزش ایران را درک کرده اند. باشگاه النصر عربستان که از استقبال ایرانیها به شدت خوشحال شد، تعبیر جالبی به کار برد و با انتشار تصاویر استقبال مردم از اتوبوس رونالدو از مردم قدردانی کرده و در توئیتر خود نوشته‌اند: «این همان چیزی است که نمی‌توان خرید!» اشاره این باشگاه عربستانی به سرمایه انسانی فوتبال در ایران است.

استقبال گسترده از رونالدو در تهران یک امتیاز برای عربستان نیز بود. این اقدام طرفداران پرشور ایرانی نشان داد که باشگاه های عربستانی با هزینه سنگین در فوتبال، شور و نشاط به جامعه فوتبال دوست عربستان و به لیگ قهرمانان آسیا تزریق کرده اند.

درس بزرگ استقبال گسترده از رونالدو در تهران باید برای کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. فوتبال با تماشاگرانش زیبا است. ای اف سی با محروم کردن پرسپولیس از داشتن تماشاگرانش در بازی امروز با النصر عربستان، فوتبال آسیا را از یک امتیاز ویژه محروم کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌توانست پرسپولیس را به گونه ای دیگر مجازات کند اما اجازه حضور صد هزار تماشاگر در استادیوم آزادی را بدهد و جایگاه فوتبال در آسیا را به رخ فیفا و کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی بکشد. ای اف سی امروز می‌توانست برای رونالدو هم با تماشاگران ایرانی یک سورپرایز ویژه داشته باشد، اما هم پرسپولیس، هم خود ای اف سی، هم رونالدو و هم النصر عربستان را از حضور سرمایه انسانی فوتبال ایران محروم کرد. در این زمینه، سعد الحارثی خبرنگار مشهور فوتبال عربستان توئیت کرد: کنفدراسیون فوتبال آسیا مرتکب اشتباه بزرگی شد که هواداران پرسپولیس را از حضور در دیدار مقابل النصر محروم کرد.

کلیدواژه