آبان ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۶:۰۷ Asia/Dushanbe
  • تراز تجاری مثبت ۱.۶ میلیارد دلاری ایران در تجارت با اکو
    تراز تجاری مثبت ۱.۶ میلیارد دلاری ایران در تجارت با اکو

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از تجارت ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری ایران با اعضای اکو در هفت ماه گذشته خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، «سید روح‌اله لطیفی» سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در هفت ماهه گذشته ۱۴ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۴۸۳ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۹۲۳ هزار دلار بین ایران و ۹ عضو سازمان اکو تبادل شد که این میزان با رشد ۱۸ درصدی در وزن و ۴.۵ درصدی در ارزش همراه بوده است.
لطیفی گفت: بر اساس آمارهای رسمی، تراز تجاری ایران با ۹ کشور عضو اکو با پیشی گرفتن صادرات به مثبت ۱.۶ میلیارد دلار رسید.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره میزان صادرات به اعضای اکو، گفت: ترکیه، پاکستان و افغانستان سه مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی بودند.
سازمان همکاری اقتصادی اکو (Economic Cooperation Organization)، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۹۶۴ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
این سازمان هم‌اکنون با ۱۰ عضو از کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان با ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت دارای ظرفیت های زیادی ازجمله منابع نفت و گاز، انرژی و صنعت است.
طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.
از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ۱۰ کشور است.
این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.

کلیدواژه