آذر ۱۴, ۱۴۰۲ ۰۹:۱۵ Asia/Dushanbe
  • بازگرداندن ۱۶هزار مهاجر افغانستانی در ۵ روز گذشته از ایران
    بازگرداندن ۱۶هزار مهاجر افغانستانی در ۵ روز گذشته از ایران

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی، شمال شرق ایران، گفت: در  پنج روز گذشته  ۱۶ هزار مهاجر افغانستانی از ایران به کشورشان بازگردانده شند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، سردار سرتیپ «مجید شجاع» فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی افزود: در راستای برخورد با پناهجویان غیرقانونی۱۶ هزار مهاجر افغانستانی شناسایی و توسط مرزبانان مشهد از طریق مرز دوغارون در "اسلام‌قلعه" هرات تحویل مرزبانان افغان شده‌اند.
به گفته سردار شجاع، اتباع کشورهای خارجی فقط از طریق مبادی رسمی و  قانونی می توانند وارد ایران شوند، در غیر این‌ صورت با آن‌ها برخورد قاطع صورت می‌گیرد.
در همین حال،مرزبانان هنگ مرزی تایباد هفته گذشته ۲۴ هزار و ۸۸۴ نفر از اتباع کشور افغانستان را که به‌صورت غیرمجاز در داخل خاک ایران حضور داشتند، در نقطه صفر مرزی در بدو ورود دستگیر کردند و تحویل نماینده کشور افغانستان در منطقه دوغارون دادند.
جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که میزبان مهاجران افغانستانی بوده و اکنون دستکم ۵ میلیون نفر از آنان در ایران به سر می‌برند و از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.
تحولات اخیر در افغانستان و روی کار آمدن حکومت موقت طالبان نیز سبب شد که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی شوند و جمهوری اسلامی ایران علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه و بدون کمک‌های بین‌المللی، هیچ مانعی برای ورود آنان ایجاد نکرد و میزبان شایسته برای این مهاجران بوده است.

کلیدواژه