دی ۱۰, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۸ Asia/Dushanbe
  • انتقال هدفمند دارو به سلول‌های سرطانی با نانو سامانه‌های ایرانی
    انتقال هدفمند دارو به سلول‌های سرطانی با نانو سامانه‌های ایرانی

پژوهشگران حوزه نانو پزشکی ایران، نانو سامانه‌های جدیدی را برای انتقال هدفمند دارو به سلول‌های سرطانی کشف کردند.

پژوهشگران حوزه نانو پزشکی ایران، موفق به تهیه و شناسایی نانو سامانه‌های جدید دارورسانی مواد جامد آلی دو یا سه بعدی با ساختار‌های گسترده به سلول‌های سرطانی شدند.


شیمی‌درمانی رایج‌ترین روش برای درمان سرطان است، اما استفاده مستقیم دارو‌های ضدسرطان با عوارض جانبی ناخواسته زیادی همراه است.
در دهه‌های اخیر، در زمینه طراحی سامانه‌های دارورسانی جدید، به‌ویژه با استفاده از نانوذرات مطالعات زیادی شده است.
محققان و دانشمندان جوان ایرانی، درسال های اخیرموفقیت های چشمگیری رد کشف داروها و یا روش های جدید برای درمان بیماری های مختلف ازجمله سرطان داشته اند. 
ایران، در کشف داروها و روش های درمانی جدید در منطقه و جهان سرآمد بوده است. 
«حسن نمازی» دانش‌آموخته دکتری شیمی آلی پلیمر از دانشگاه دالهوزی (Dalhousie) کانادا و استاد دانشگاه تبریز درگفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: در سال‌های اخیر، سامانه‌های جدید حامل دارو، به ویژه حامل‌های برپایه نانوذرات متخلخل دارای ظرفیت بارگذاری بالا و قابلیت آزادسازی کنترل‌شده دارو تا حد زیادی مشکلات و محدودیت‌ها را برطرف کرده‌اند. 

نمازی افزود :  امروزه، محققان حوزه نانوپزشکی نیز تأثیر استفاده از نانومواد بر درمان بیماری‌ها را در حوزه بیوپزشکی بررسی و مطالعه می‌کنند و نتایج منتشر شده نشان می‌دهد که عموماً نانومواد قادر هستند رویکرد‌های موثرتری در تشخیص بیماری و نیز تحویل دارو‌ها ارائه دهند.
این محقق ایرانی گفت: تاکنون هیچ تحقیقی در مورد طراحی،  و ارزیابی عملکرد نانوسیستم‌ها برای حمل و آزادسازی کنترل‌شده دارو‌های شیمی‌درمانی به سلول‌های سرطانی سینه وجود ندارد.

کلیدواژه