دی ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۷:۵۵ Asia/Dushanbe
  • موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اورآسیا
    موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اورآسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اورآسیا فرصتی برای افزایش رقابت‌پذیری واحد‌های تولیدی و مشوقی برای ورود به بازار‌های صادراتی است.

جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان روز دوشنبه 25 دسامبر 2023  در  سن‌پترزبورگ روسیه موافقتنامه تجارت آزاد موسوم به اورآسیا (EAEU) امضاء کردند.

 


«مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در "برنامه سومین همایش فصلی شورای انجمن‌های علمی ایران، راهبرد‌های توسعه صنعتی"، گفت: انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اورآسیا عاملی در جهت افزایش رقابت‌پذیری واحد‌های تولیدی و صنعتی داخلی و مشوقی برای ورود به بازار‌های صادراتی برای بنگاه‌ها است.


ضیغمی افزود: ۸۰ درصد صادرات ایران عملاً به ۵ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و هند است و عملاً ۸۰ درصد صادرات ایران به این ۵ کشور و در ۵ گروه کالایی است.

 

ایران                       اورآسیا 
 

 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به تقویت تولید رقابت‌پذیر و صادراتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این مسیر استفاده از ظرفیت ایجاد شده با انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تقویت بنگاه‌هایی که محصولات کیفی با ارزش افزوده بالاتری تولید می‌کنند و برنامه‌ریزی برای ورود برخی برند‌ها به بازار‌های مدنظر با موافقت‌نامه‌های دولتی که در حال انجام است، در دستور کار قرار دارد.

کلیدواژه