دی ۲۰, ۱۴۰۲ ۱۹:۱۸ Asia/Dushanbe
  • تجارت ایران و ترکیه در سال جاری به ۸.۵ میلیارد دلار رسید
    تجارت ایران و ترکیه در سال جاری به ۸.۵ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ، مجموع تجارت (صادرات و واردات) ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری (هجری شمسی) به بیش از هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ترکیه طی سال‌های اخیر از شرکای مهم تجاری ایران محسوب شده به گونه‌ای که مطابق با آمار منتشر شده گمرک ایران، این کشور طی ۱۰ سال گذشته همواره بین پنج  کشور نخست در عمده مبادی وارداتی ایران بوده است. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکیه  هموراه بر گسترش مناسبات سیاسی و  اقتصادی بین دوکشور تاکید کرده اند. ایران پس از روسیه، دومین تامین کننده گاز ترکیه است.

اخیرا «مهدی صفری» و «احمد ییلدیز» معاونان وزیران امورخارجه ایران و ترکیه درباره گسترش روابط اقتصادی و هدفگذاری ارتقای حجم تجارت دوکشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا ، «محمد رضوانی‌فر» رئیس کل گمرک ایران امروز چهارشنبه اظهار داشت: در ۹ماهه سال جاری ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر شده است که به لحاظ وزن ۱۲/۵ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است.

رضوانی فر در خصوص میزان واردات از کشور ترکیه در ۹ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد  ایران ، عمده اقلام صادراتی ایران  به ترکیه در این مدت شامل گاز طبیعی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالای وارداتی، روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است.

در همین حال حجم تجارت خارجی ایران (مجموع واردات و صادرات) در ۹ ماهه امسال با رشد ۷ درصدی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ایران در ۹ ماهه سال جاری با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و به استثنای آمار صادرات تجارت چمدانی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسید که میزان صادرات نفت در این مدت ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار، صادرات خدمات فنی و مهندسی ۷۸۰ میلیون دلار و صادرات برق ۳۰۰ میلیون دلار است.

کلیدواژه