دی ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۸ Asia/Dushanbe
  • ایران در مسیر رونق تولید و رشد با اجرای توافق‌نامه تجارت آزاد با اورآسیا
    ایران در مسیر رونق تولید و رشد با اجرای توافق‌نامه تجارت آزاد با اورآسیا

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: با امضای توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اورآسیا ، دستیابی به تجارت 10 میلیارد دلاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا با رفع موانع تجاری و لجستیک امکان پذیر می شود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، «روح‌اله لطیفی» سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها و مانع تراشی آمریکا توانست عضو سازمان توسعه جهانی شود و از مزیت های این سازمان بهره بگیرد، لذا باید عضویت در اتحادیه اقتصادی اورآسیا از منافع اقتصادی منطقه ای بهره مند می شود.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رفع مشکل ترانزیت گفت، ایران می تواند از مسیر ترانزیتی ترکمنستان برای صدور کالا به کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا از جمله قزاقستان، قرقیزستان و روسیه بهره بگیرد که این موضوع در توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو منطقه موثر است.
لطیفی با اشاره به بازار بیش از 180 میلیون نفری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا تصریح کرد: برای افزایش روابط تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه  باید حلقه های مرتبط به ماقبل تولید، تولید، تجارت و لجستیک باید در هم پیوستگی داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان 25 دسامبر 2023  در سن‌پترزبورگ روسیه موافقتنامه تجارت آزاد موسوم به اورآسیا (EAEU) امضاء کردند.

کلیدواژه