دی ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۶:۵۱ Asia/Dushanbe
  • سفر سفیر ایران در افغانستان به پاکستان
    سفر سفیر ایران در افغانستان به پاکستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، برای دیدار و رایزنی با مقامات پاکستانی به اسلام آباد سفر کرد.

به گزارش ایرنا، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری و سفیر ایران در افغانستان  قرار است در سفر دو روزه به پاکستان با مقامات این کشور از جمله «جلیل عباس جیلانی» وزیر امورخارجه و «آصف درانی» نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، درباره مسائل مختلف از جمله همکاریهای منطقه ای و تحولات مهم امنیتی منطقه بویژه وضعیت افغانستان،  تبادل نظر کند.

دیدار با رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، از دیگر برنامه‌های سفر سفیر ایران در افغانستان به اسلام آباد اعلام شده است.
روزنامه پاکستانی "اکسپرس تریبیون"، با اشاره به سفر نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران به اسلام‌آباد، رایزنی‌های دوجانبه با محوریت افغانستان را حائز اهمیت دانست.


به نوشته این روزنامه، ایران و پاکستان در سال‌های اخیر، درباره مسائل افغانستان به همگرایی قابل توجهی رسیده‌اند.
در گزارش "اکسپرس تریبیون"  آمده است،  پناهندگان افغانستان از جمله مسائلی است که تهران و اسلام‌آباد درباره آن هم‌نظر هستند و  هر دو کشور میزبان میلیون‌ها پناهنده افغانستانی در چند دهه گذشته هستند.
«آصف علی خان درانی» نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سال گذشته 2023  با هدف رایزنی‌های دوجانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران به ویژه بررسی تحولات افغانستان به تهران سفر کرده بود.
جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که میزبان مهاجران افغانستانی بوده و اکنون دستکم ۵ میلیون نفر از آنان در ایران به سر می‌برند و از امکانات موجود در جمهوری اسلامی ایران همچون شهروندان ایرانی بهره مند هستند.
تحولات اخیر در افغانستان نیز سبب شد که موج جدیدی از اتباع افغانستانی به سمت ایران راهی شوند و جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و بدون کمک‌های بین‌المللی، هیچ مانعی برای ورود آنان ایجاد نکرد و میزبان شایسته برای این مهاجران بوده است.

کلیدواژه