بهمن ۱۰, ۱۴۰۲ ۱۵:۱۲ Asia/Dushanbe
  • تفسیر : عزم تهران و اسلام آباد بر تحکیم روابط و مبارزه با تروریسم
    تفسیر : عزم تهران و اسلام آباد بر تحکیم روابط و مبارزه با تروریسم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با مسئولان ارشد پاکستانی در اسلام آباد، بر عزم جدی دوکشو برای مبارزه با تروریسم و تعمیق مناسبات در همه بخش ها تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت همتای پاکستانی و برای دیدار و گفتگو با مقامات اینکشور روز دوشنبه در صدر هیأتی وارد اسلام آباد شده بود پس از دیدار با نخست وزیر، وزیر خارجه و فرمانده ارتش پاکستان در صفحه ایکس نوشت، تقویت همکاریها در زمینه مبارزه با تروریسم، توسعه مناسبات دوجانبه در زمینه تجاری، اقتصادی، علم و فناوری، انرژی، سیاسی و بررسی آخرین تحولات منطقه‌، مهم‌ترین محور رایزنی‌ها در اسلام‌آباد بود.

این سفر بعد از تحولات اخیر در مناسبات بین ایران و پاکستان و حملات انجام شده ایران به مقر عناصر تروریستی در داخل پاکستان و پس از آن حمله پاکستان به یک نقطه مرزی ایران به بهانه نابودی عناصر یک گروه تروریستی انجام شد. بعد از این تحولات و بازگشت سفرای دوکشور، وزارت امور خارجه ایران و پاکستان در بیانیه مشترکی اعلام کردند با توافق طرفین سفرای تهران و اسلام آباد به محل کار خود باز می گردند که این امر، جمعه گذشته محقق شد. پس از تنش مرزی محدود و کوتاه مدت در مناطق مرزی ایران و پاکستان، حسین امیرعبداللهیان و جلیل عباس جیلانی وزیران امور خارجه دوکشور در تماس تلفنی تاکید کردند که اجازه نخواهند داد تا دشمنان دوستی، صلح و امنیت دوکشور را مختل کنند. علاوه بر وزرای خارجه ایران و پاکستان، روسای جمهوری دوکشورهم در اظهاراتی با اشاره به روابط نزدیک و برادرانه دوکشور بر افزایش رایزنی ها برای حل برخی سوء تفاهمات تاکید کردند.

وزیر خارجه پاکستان هم در دیدار روز گذشته با همتای ایرانی خود در اسلام آباد تصریح کرد که روابط دو طرف برای مردم دو کشور دارای اهمیت است، پاکستان و ایران با این روحیه تصمیم گرفته‌اند و مصمم هستند روابط و همکاری‌های سیاسی و امنیتی میان دو کشور را ادامه دهند،جیلانی افزود دو کشور توافق کرده‌اند رویکردی جمعی و گروهی و مبتنی بر همکاری جهت مقابله با تروریسم اتخاذ کنند.

تلاش پیگیر و اصرار جدی مسئولان ایران و پاکستان برای رفع تنش مرزی اخیر و سفر دیروز رییس دستگاه دیپلماسی ایران به پاکستان همگی نشانگر این واقعیت است که در دوکشور یک حس مشترک وجود دارد که امنیت پاکستان و ایران برای هردوکشور مهم است، همچنانکه در 70 سال گذشته میان دوطرف همکاری‌های قوی وجود داشته است.علاوه بر این کمتر کشوری را در منطقه می توان یافت که به‌اندازه ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی باشند. با این حال تردیدی نیست که تروریست‌های مورد حمایت بیگانه هیچ‌گاه خیرخواه دو دولت و دو ملت نیستند و در چنین شرایطی تنها در سایه همکاری مشترک تهران و اسلام‌آباد است که تحرکات تروریست‌ها و حامیانشان خنثی خواهد شد. در واقع با توجه به تاکید مسئولان پاکستانی و ایرانی بر تحکیم مناسبات دوستانه باید درنظر داشت که  نخستین و مهمترین شرط رونق فعالیت ها و مبادلات اقتصادی و تجاری در مرز 900 کیلومتری دوکشور، برقراری ثبات و امنیت است و تقویت امنیت، نخستین و مهم ترین شرط رونق فعالیت های و تبادلات اقتصادی و تجاری در مرز طولانی میان ایران و پاکستان از جمله در بازارچه های مرزی است. به همین دلیل پیش بینی می شود با رایزنی های ثمر بخش روز گذشته وزیر خارجه ایران در اسلام آباد با مسئولان پاکستانی، دوطرف ضمن برداشتن گامهای جدی و عملی برای تعمیق روابط بخصوص در بخش امنیتی و مبارزه با عناصر تروریستی در مناطق مرزی، زمینه را برای رونق هرچه بیشتر تجارت و مبادلات اقتصادی بین دوکشور تا سطح مورد انتظار تهران و اسلام آباد یعنی رقم 5 میلیارد دلار در سال فراهم خواهند کرد.

کلیدواژه