بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۳ Asia/Dushanbe
  •   آیین قدیمی برفی کردن در ایران از دیرباز همزمان با بارش نخستین برف  یادآور بشارت آبسالی بوده است
      آیین قدیمی برفی کردن در ایران از دیرباز همزمان با بارش نخستین برف  یادآور بشارت آبسالی بوده است

با باریدن اولین برف سال ایرانی ها، تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌ها رسمی به نام "برفی کردن" به جا می آورند.

با باریدن اولین برف سال ایرانی ها،  تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌ها رسمی به نام "برفی کردن" به جا می آورند.  آن ها با دادن خبر برف از هم طلب پاداش و مهمانی می‌کنند.

برف می بارد مسلسل از هوا
برفش از ما برفی اش از شما

 سنت و آیین قدیمی برفی کردن در ایران از دیرباز همزمان با بارش نخستین برف  یادآور بشارت آبسالی بوده است.

به گزارش ایرنا، کارشناس باستان شناسی و مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی معتقد است: در پس انجام این رسم قدیمی، جهان بینی و فلسفه خاصی در بین مردمان زمان قدیم نهفته است.

'قاسم فضلی' این سنت را سمبل برکت بیان کرد و افزود: انجام این آیین قدیمی بشارت و مژگانی دادن به مردمی است که اقتصاد آنان به شدت به بارش نزولات جوی وابسته بود و از راه کشاورزی، دامپروری و باغداری امرار معاش می کردند.

وی با بیان اینکه، توجه به دگرگونی در فصول از دیرباز در تقویم و جشن های ایرانیان باستان مورد توجه بوده اظهار داشت: وابستگی زندگی گذشتگان ما به آب آنقدر ارزشمند بوده که با بارش نخستین برف پاییزی مقداری ازآن را در ظرف ارزشمند قرار داده و برای اقوام هدیه می بردند.

وی گفت: با بروز پدیده خشکسالی در سالهای اخیر به خصوص در ایران، بها دادن به آیین و سنت های قدیمی و بازگو کردن آن برای نسل جوان، می تواند بیان عمق جهان بینی گذشتگان باشد که امور و فعالیت های آنان از روی درایت بوده است.

این کارشناس معتقد است؛ انجام سنت برفی کردن تنها سرگرمی برای پدران و اجداد ما نبوده، بلکه ریشه تاریخی در بستر آن نهفته و می توان آن را نوعی احترام به آب قلمداد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه