بهمن ۱۷, ۱۴۰۲ ۱۰:۰۳ Asia/Dushanbe
  • تفسیر : تأکید رهبر انقلاب بر ضربه قاطع ملت‌های اسلامی به رژیم صهیونیستی
    تفسیر : تأکید رهبر انقلاب بر ضربه قاطع ملت‌های اسلامی به رژیم صهیونیستی

رهبر معظم انقلاب با اشاره به جنگ کنونی در غزه، خواستار ضربه قاطع ملت‌های مسلمان به رژیم اشغال‌گر قدس شدند.

همزمان با دهه فجر و در آستانه فرا رسیدن سالروز بیعت تاریخی جمعی از همافران با حضرت امام خمینی (ره) در ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷، جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار طی سخنانی به موضوعات مختلف اشاره کردند که از جمله این موضوعات جنگ غزه بود. 

نکته نخست در سخنان رهبر انقلاب در خصوص جنگ غزه، رقم خوردن فجایع انسانی در این جنگ بود. مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، در 122 روزی که از جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه می‌گذرد، ۲۷۴۷۸ نفر شهید شدند و ۶۶۸۳۵ نفر نیز مجروح شده‌اند. نزدیک به ۷۰۰۰ نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند. به عبارت دیگر در این جنگ، بدون احتساب شمار مفقودین، روزانه به طور میانگین 225 نفر شهید و 542 نفر نیز مجروح شده‌اند. این آمار مصداق بارز و آشکار نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه است. 

با وجود این جنایت، اما، کشورهای اسلامی تاکنون اقدام جدی برای متوقف کردن جنایت رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند و همین انفعال نیز عامل مهمی در تداوم این نسل‌کشی در غزه است. در سایه سکوت و انفعال دولت‌های اسلامی در قبال این جنگ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان امروز خود از ملت‌های مسلمان خواستند که دولت‌های خود را برای ضربه قاطع به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دهند. در واقع، این اظهارنظر رهبر معظم انقلاب بیان‌گر انتقاد ایشان از رویکرد دولت‌های اسلامی در قبال جنایت در غزه بود. در همین راستا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ملت‌ها توان به خط کردن دولت‌ها و وادار کردن آنها به قطع حمایت و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی را دارند، گفتند: با وجود اینکه این رژیم ظالم و گرگ‌صفت این‌گونه به جان زن و کودک و بیمار افتاده و بیست و چند هزار نفر را به قتل رسانده است اما برخی کشورهای اسلامی باز هم به آن کمک اقتصادی می‌کنند و حتی شنیده می‌شود بعضی از آنها سلاح هم به رژیم صهیونیستی می‌دهند.

ملت‌های اسلامی تاکنون بارها با برگزاری تظاهرات، خواستار توقف جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه و همچنین حمایت کشورهای اسلامی از مردم غزه شدند. راهپیمایی میلیونی مردم یمن که بارها در 4 ماه گذشته برگزار شد از جمله این اقدام‌ها است. با این حال، راهپیمایی‌ها سبب ضربه قاطع به رژیم صهیونیستی و تحت فشار قرار گرفتن این رژیم برای توقف جنایت علیه غزه نشد. مقام معظم رهبری در سخنان خود منظور از ضربه قاطع را «قطع روابط اقتصادی» کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی عنوان کردند. این رژیم حین جنگ غزه نشان داد که پاشنه آشیل آن، مسایل اقتصادی است زیرا ضمن اینکه جنگ هزینه زیادی دارد، قطع روابط اقتصادی کشورهای اسلامی نیز می‌تواند سبب فشار بر مردم در اراضی اشغالی و در نتیجه شدت گرفتن تظاهرات مردمی برای پایان دادن به جنگ علیه غزه شود. 

کلیدواژه