بهمن ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۵:۱۸ Asia/Dushanbe
  • برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تاجیکستان
    برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تاجیکستان

مراسم چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهر «دوشنبه» با حضور جمع کثیری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاجیکستان، سفرا، دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم این کشور برگزار شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،مراسم چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران در شهر «دوشنبه» با حضور «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان و رئیس طرف تاجیک کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، سایر مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاجیکستان، سفرا، دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم این کشور برگزار شد.

«علیرضا حقیقیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از حضور میهمانان در این مراسم گفت: 45 سال پیش در دوران نظام دو قطبی، ملت سرافراز ایران به رهبری و زعامت بزرگمرد تاریخ بشریت، حضرت امام خمینی (ره) و با «شعار استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی»، رژیم ستمشاهی وابسته به غرب و حاکم بر ایران را سرنگون کرد و حق تعیین سرنوشت خود را بدست گرفت. پس از آن نظام استکبار شرق و غرب با انواع دسیسه و توطئه، از جمله بکارگیری گروهک‌های مزدور تروریستی و انجام کودتا، تحمیل 8 سال جنگ  و اعمال انواع تحریم‌های ظالمانه تلاش کرد، مانع دستیابی مردم ایران به اهدافشان شود.

وی ادامه داد: اما مردم غیور و مقاوم ایران، تحت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری،با تکیه بر توان خود و استعدادها و ظرفیت‌های داخلی، علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه، توانستند قله‌های پیشرفت را فتح کرده و دستاوردهای فراوانی را در جهت خودکفایی در عرصه‌های مختلف و به‌ ویژه در حوزه‌های علمی، صنعتی، دفاعی، فناوری‌های نو و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کسب نمایند.

حقیقیان با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف و به‌ خصوص علمی و فناوری، اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت بیش از 7500 شرکت دانش‌بنیان در اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران،سبب عرضه بیش از 18 هزار محصول فناورانه در حوزه‌های فناوری مختلف، از جمله مواد شیمیایی، الکترونیک، تجهیزات پیشرفته صنعتی،فناوری اطلاعات، دارو و مواد غذایی شده است. همچنین ایران در عرصه فناوری فوق‌پیشرفته فضایی، با پرتاب موفق ماهواره‌بر «سیمرغ» ایرانی به فضای لایتناهی، به جایگاه هشتمین کشور برتر دنیا در این عرصه دست یافته است. ماهواره‌بر سیمرغ، اخیراً در جدیدترین پرتاب خود موفق شد برای اولین بار چندین ماهواره را به طور همزمان در مداری با ارتفاع کمینه 450 کیلومتر و ارتفاع بیشینه 1100 کیلومتری تزریق کند.

وی با بیان اینکه «ایران صاحب یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری در طول تاریخ است»، تصریح کرد: به این دلیل از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش گردشگری برخوردار بوده و بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران جزو ده کشور اول جاذبه‌های باستانی و تاریخی می‌باشد و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی در جهان را دارا است.

کلیدواژه