بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۵ Asia/Dushanbe
  • مخالفت ایران و قرقیزستان با دخالت کشورهای غربی در منطقه
    مخالفت ایران و قرقیزستان با دخالت کشورهای غربی در منطقه

دبیران شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان با دخالت‌ کشورهای غربی در امور داخلی کشورهای منطقه و تلاش برای تحمیل اهداف و خواسته‌های خود مخالفت کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «مارات ایمانکولوف» دبیر شورای امنیت قرقیزستان در بیشکک دیدار و نسبت به اقدامات برخی کشورهای غربی در تامین مالی تعدادی از گروه‌های تروریستی در افغانستان و تلاش آنها برای افزایش فعالیت این گروه‌ها در آسیای مرکزی و منطقه ابراز نگرانی کردند.

افزایش همکاری‌ها در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی به‌ویژه در مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش از دیگر محورهای دیدار احمدیان و ایمانکولوف بود که مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

علی اکبر احمدیان، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به دعوت همتای قرقیزستانی، برای شرکت در ششمین نشست دبیران و مشاوران امنیّت ملی کشورهای منطقه درباره افغانستان دیروز (پنجشنبه)  در صدر هیأتی عازم بیشکک شد.

ششمین نشست امنیت افغانستان روز جمعه با حضور دبیران شوراهای امنیت ملی ایران و کشورهای منطقه در بیشکک برگزار شد.

در این نشست عالی‌ترین مقام‌های امنیت ملی کشورهای منطقه شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان حضور پیدا کردند.

علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست دیدگاه های ایران در خصوص موضوعات سیاسی و امنیتی منطقه را بیان کرد.

پیش از برگزاری ششمین نشست سالانه امنیت افغانستان، احمدیان با همتای روسی خود نیز دیدار وگفتگو کرده بود .

جمهوری اسلامی ایران بنیان گذار این نشست است که تاکنون دو جلسه آن در تهران برگزار شده است.

کلیدواژه