اسفند ۰۳, ۱۴۰۲ ۰۹:۳۶ Asia/Dushanbe
  • تاکید ایران بر لزوم توسعه همکاری حمل و نقلی و ترانزیتی با ازبکستان و ترکمنستان
    تاکید ایران بر لزوم توسعه همکاری حمل و نقلی و ترانزیتی با ازبکستان و ترکمنستان

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان بر ضرورت برگزاری نشست های سه جانبه بین ایران، ازبکستان و ترکمنستان برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، «رحمت الله خرمالی» رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان برخی  راهکارهای تقویت همکاری حمل و نقلی و ظرفیت‌های همکاری فیمابین ایران و ازبکستان را برشمرد و گفت: توسعه بندر چابهار و نقش آفرینی هرچه مؤثرتر این بندر در مبادلات منطقه ای و جهانی و زنجیره‌ای تأمین شرقی غربی و شمالی جنوبی از اولویت های مهم جمهوری اسلامی ایران است.

خرمالی تصریح کرد: ایران به دنبال تقویت شراکت های راهبردی و هم افزا در چارچوب تعریف منافع مشترک با کشورهای هدف از جمله ازبکستان است.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با توجه به رویکرد ایران به استفاده حداکثری از مزیت های نسبی به واسطه موقعیت جغرافیایی به عنوان یک سرزمین ترانزیتی از دیرباز و همچنین ارتقای مزیت‌های رقابتی از طریق بهینه سازی دو مولفه کلیدی زمان و هزینه ترانزیت، از هرگونه مشارکت و شراکت با ازبکستان جهت استفاده از قلمرو و امکانات جمهوری اسلامی ایران استقبال می شود.

خرمالی ضمن دعوت برای عضویت در موافقتنامه چابهار به ایجاد شرکت مشترک حمل و نقلی بین دو کشور ایران و ازبکستان، بر ضرورت برگزاری نشست های سه جانبه بین ایران، ازبکستان و ترکمنستان برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی تاکید کرد.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان در خصوص وضعیت همکاری‌های تجاری با ازبکستان گفت: در سال های اخیر سفرهای متعدد و متقابل مقامات ارشد ایران به ویژه روسای جمهور دو کشور و دیگر مقامات ایرانی و ازبکستانی اعم از روسای محترم مجلس ، وزرای امور خارجه، حمل و نقل و معاون علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، وزرای مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت گرفت که همگی نشانگر مناسبات و روابط سیاسی و اقتصادی سطح بالای ایران و ازبکستان است.

خرمالی با اشاره به این که حجم مبادلات ایران و ازبکستان در سال گذشته حدود ۵۰۴ میلیون دلار بوده و حجم تجارت دو کشور با رشد ۱۵ درصدی بود، افزود: این میزان با تاکید روسای جمهور دو کشور جهت افزایش سهم مبادلات به یک میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ فاصله دارد که اقداماتی برای رسیدن به هدفگذاری در دست اجراست.

 

کلیدواژه