اسفند ۱۰, ۱۴۰۲ ۱۸:۴۱ Asia/Dushanbe
  • فردا؛ روز سرنوشت ملت ایران
    فردا؛ روز سرنوشت ملت ایران

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری فردا جمعه 1 مارس( یازدهم اسفند) در سراسر ایران برگزار می شود.

 نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ستاد انتخابات کشور ایران با انتشار اطلاعیه شماره ۱۸ اعلام کرد: فرآیند اخذ رای در تمامی شعب سراسر کشور ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز می‌شود.

تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز سوم اسفند و تبلیغات مجلس خبرگان رهبری از روز  ۲۵ بهمن آغاز شده بود.در این مدت بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ داوطلب در انتخابات مجلس  شورای اسلامی و ۱۴۴ داوطلب برای انتخابات دوره ششم خبرگان رهبری به تبلیغات انتخاباتی پرداختند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران تعداد واجدین شرایط رای دهی را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام کرده است.

جناح های سیاسی ایران در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تشکل های مختلفی پا به میدان گذاشته اند و لیست های انتخاباتی نشان می دهد که این انتخابات نیز همانند گذشته، در فضایی رقابتی و با حضور جناح های سیاسی مختلف برگزار می شود.

بی تردید، یکی از عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم در انتخابات است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تاکنون، شرکت در انتخابات به عنوان اصلی‌ترین نماد مشارکت سیاسی مردم در جمهوری اسلامی ایران، منشأ فرصت‌های متعددی در همه حوزه‌ها بالاخص برای منافع و امنیت ملی بوده است.

"سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران، 37 دوره انتخابات در کشور و انتخاب همه نهادها و بخش‌های حکومت و حتی نوع نظام سیاسی و قانون اساسی با مراجعه به آرای عمومی را یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران توصیف و تصریح کرده است: همه زیرساخت‌ها و مقدمات برای برگزاری پرشور و باشکوه سی و هشتمین دوره انتخابات در کشور فراهم و آماده است.

رئیسی مراجعه به آرای عمومی در مسائل مهم و افزایش مشارکت مردم در انتخابات را راهبرد نظام و موجب افزایش سرمایه اجتماعی دانسته و با اشاره به راهبرد دشمن برای ایجاد یاس و تردید میان مردم و کاهش مشارکت، ابراز امیدواری کرده است مردم با مشارکت گسترده در انتخابات یکبار دیگر دشمنان نظام را ناامید و امید دوست‌داران جمهوری اسلامی ایران را مضاعف کنند.

 

کلیدواژه