اسفند ۲۱, ۱۴۰۲ ۰۸:۴۰ Asia/Dushanbe
  • امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی ایران با شرکت های داخلی
    امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی ایران با شرکت های داخلی

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی با شرکت های داخلی، تاکید کرد که تحریم‌ها نتوانست مانع رشد و پیشرفت صنعت نفت و گاز ایران شود.

جواد اوجی وزیر نفت ایران روز یکشنبه پس از امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی تاریخ کشور برای افزایش فشار در میدان مشترک پارس جنوبی (خلیج فارس) به ارزش 20 میلیارد دلار افزود، با اجرای این قرارداد با شرکت های داخلی، تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی تا ۷۰ سال آینده تضمین خواهد شد.اوجی گفت، با وجود تحریم‌های غرب، به هر کجا که اراده کنیم نفت و مشتقات آن را صادر می‌کنیم.

امضای بزرگ‌ترین قرارداد گازی ایران با شرکت های داخلی 

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تحریم‌ها و کارشکنی ها نتوانست مانع رشد و پیشرفت صنعت نفت و گاز ایران شود، گفت، اکثر ذخایر گازی کشور در میدان مشترک پارس جنوبی قرار دارد و خوراک پالایشگاه، پتروشیمی و حتی تولید بنزین داخل نیز به پارس جنوبی وابسته است. اوجی پیش بینی کرد با رفع مشکل افت فشار در میدان مشترک پارس جنوبی با قطر، سالانه حدود 900 میلیون دلار به درآمدهای نفتی کشور افزوده خواهد شد.

"میدان نفتی و گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و به‌طور مشترک، در آب‌های سرزمینی ایران (حدود ۳۳ درصد) و قطر (حدود ۶۷ درصد) قرار دارد". با وجود تحریم ها و خلف وعده شرکت های خارجی بویژه غربی در توسعه بخش ایرانی میدان مشترک پارس جنوبی، وزارت نفت ایران در سالهای اخیر با استفاده از توانایی کارشناسان و شرکت های داخلی، به دستاوردهای بزرگی در زمینه توسعه و بهره برداری از فازهای مختلف این میدان گازی رسیده است. شکستن رکورد 5 ساله میزان فروش نفت و تولید گاز دریکسال گذشته، یکی از دستاودهای وزارت نفت در دولت سیزدهم آقای سید ابراهیم رییسی است. این درحالی است که صنعت نفت به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد ایران، نقش مهمی درتحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد بطوریکه در اصول ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، صنعت نفت تنها دستگاهی است که سه بند مستقل را به خود اختصاص داده است. در بند ۱۴ و ۱۵ این اصول به مواردی از جمله افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز ایران به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز، تأکید شده است.

 

بی نتیجه بودن تحریم ها در توسعه بخش ایرانی میدان نفتی و گازی پارس جنوبی در خلیج فارس 

درواقع امضای قرارداد اجرای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با ۴ شرکت ایرانی (پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا) به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ صنعت نفت ایران، نشانه دیگری از توانایی بالای کارشناسان بومی در طراحی و ساخت پروژه های سنگین و پیچیده صنعت نفت و گاز است که پیش از این تنها توسط چند شرکت معدود خارجی و باصرف هزینه های سنگین قابل اجرا بود.

 

پارس جنوبی 

 

افزایش ظرفیت تولید و به موازات آن فروش نفت در بازارهای بین‌المللی یکی از مهمترین دستاوردهایی است که در دولت سیزدهم ایران روندی پر شتاب به خود گرفته است. با افزایش 40 درصدی صادرات نفت در کنار رشد 350 درصدی صادرات میعانات گازی در ماه‌های اخیر، ایران  توانسته است وصول درآمدهای نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را 300 درصد افزایش دهد.این در حالی است که آمریکایی‌ها حتی از طریق ابزار نظامی هم تلاش کردند که چنین موفقیت و پیشرفت هایی در فروش و صنعت نفت ایران روی ندهد؛ نمونه اش ماجرای سرقت نفتکش ایرانی در نوامبر 2021 بود که با دخالت نیرو‌ی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناکام ماند.درواقع ایران با در پیش گرفتن استراتژی مقاومت حداکثری نه فقط از راه های مختلف به خنثی کردن تحریم های آمریکا از جمله در زمینه صادرات نفت و فرآورده های نفتی پرداخته ، بلکه با وجود تحریم‌های ظالمانه ، توسعه صنعت نفت و گاز ایران متوقف نشده است. از سوی دیگر افزایش ظرفیت ها و توانمندی های داخلی برای کاهش آسیب پذیری در مقابل فشارهای خارجی و نیز تامین نیازهای دیگر کشورها دردستور کار قرار گرفته است.نمونه این امر ساخت نفتکش های عظیم توسط صنایع دریایی ایران برای ونزوئلا است که نه فقط نشانه توانمندی صنعتی و تکنولوژیک ایران بلکه حاکی از شکست تلاش واشنگتن برای محدود کردن و در تنگنا قرار دادن تهران است.

کلیدواژه