اسفند ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۳:۰۸ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ افق روشن توسعه روابط ایران و اندونزی
    تحلیل ؛ افق روشن توسعه روابط ایران و اندونزی

ابزار تمایل رییس جمهوری منتخب اندونزی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران افق و چشم انداز روشنی را برای تقویت مناسبات دو کشور بزرگ و مهم اسلامی ترسیم می کند.

پرابوو سوبیانتو وزیر دفاع کنونی و رئیس جمهور منتخب اندونزی در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خودکفایی ایران در ساخت تجهیزات فناورانه دفاعی - نظامی و توانمندی در بومی سازی این تجهیزات، خواستار توسعه روابط دفاعی - نظامی جاکارتا - تهران شد و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا ستود.

واقعیت امر نیز این است ایران و اندونزی به عنوان دو کشور اسلامی و پیشرو در توسعه فناوری های مختلف در سالهای اخیر موفق شده اند به سطح مطلوبی از رشد برسند که در بازارهای فناوری از جمله در بخش دفاعی مورد توجه جهانیان قرار بگیرند.

اندوزی در سال های اخیر با پیگیری سیاست توسعه و رشد اقتصادی پایدار نه تنها موفق به جذب سرمایه های مناسب خارجی شده بلکه در پیشبرد برنامه های فناوری نیز موفقیت های زیادی را کسب کرده است به همین دلیل اندوزی از کشورهای پیشرو در توسعه فناوری های اقتصادی صنعتی و دفاعی خواهان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است که به سطح توانمندی بونی سازی فناوری و تجهیزات دست یافته است.

در این حال جمهوری اسلامی ایران نیز به رغم تحریم های غرب موفقیت های چشم گیری در عرصه های فناوری از جمله در بخش دفاعی داشته و اکنون از قدرت های مهم پهبادی در سطح جهانی محسوب می شود؛ از اینرو ایران و اندونزی می توانند به عنوان دو کشور مهم اسلامی در این زمینه ها تبادلات خوبی داشته باشند.

محسن رویی صفت کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "رییس جمهوری منتخب اندونزی به دلیل اینکه در کابینه فعلی وزیر دفاع است طبیعتا تمایل و نگاه وی به  نوع روابط تهران و جاکارتا فعلا دفاعی و نظامی است و قطعا با استقرار در کاخ ریاست جمهوری به عنوان رییس جمهوری اندونزی نگاه جامع تری در مورد توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت." 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو تاثیر گذار سازمان منطقه ای اکو همواره از رابطه رو به توسعه با کشورهای عضو اتحادیه همکاری های منطقه جنوب شرق اسیا آ.سه ان داشته است و قطعا با ابراز تمایل رییس جمهوری منتخب اندوزی به توسعه روابط به سطح همکاری های دفاعی ظرفیتهای بیشتری فراروی تهران و جاکارتا قرار خواهد گرفت.

در این حال سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رییس جمهور منتخب اندونزی با اشاره به امضاء تفاهمنامه  توسعه  همکاری دو کشور در نوامبر ۲۰۲۲ بر ضرورت اجرای سریع آن  تاکید کرد. محمد بروجردی درخصوص پذیرش دانشجویان افسری اندونزیایی در مقطع دکترای دانشگاه دفاع ملی ایران نیز اعلام آمادگی کرد.

بروجردی با اشاره به امضاء ده تفاهم نامه همکاری و موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور در سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران  به جاکارتا بر ضرورت تسریع در اجرای این توافقات در دوره رئیس جمهوری آقای پرابوو سوبیانتو تاکید کرد. ایران در بخش فنی مهندسی، کشاورزی ،فناوری های دیحیتال و تجهیزات انرژی در شرایط تحریمی به پیشرفتهای قابل توجه دست یافته است و اماده گسترش همکاری با اندونزی در این زمینه ها است.

تردیدی نیست به هر میزان و در تمامی بخشها روابط کشورهای اسلامی توسعه پیدا کند قدرت تاثیر گذاری انها در مسایل و تحولات بین المللی و متطقه ای نیز افزایش خواهد یافت. از جمله این مسایل جنگ رژیم صهیونیستی بر ضد مردم مظلوم  غزه است. به همین دلیل ایران و اندونزی شرایط اخیر نوار غزه  را مهم‌ترین چالش بین المللی و همچنین جهان اسلام می دانند  و بر اتحاد کشور‌های اسلامی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات بی شمار رژیم صهیونیستی تاکید دارند.

کلیدواژه